Film: Hugo

Forrige uke var jeg på en dobbel kinotur, og en av filmene jeg fikk med meg var Hugo!

År: 2011.
Regissør: Martin Scorsese.
Skuespillere: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Chloë Moretz, Sacha Baron Cohen og Jude Law.
Sjanger: Drama, eventyr.
Lengde: 126 minutter.

Hugo handler om unggutten Hugo Cabret i 1930-årenes Paris. Da han mister faren sin i en tragisk brann, blir han tatt inn av sin alkoholiker av en onkel som jobber med å stille alle urene på en svær togstasjon i Paris, hvor han også bor. En dag blir han plutselig borte, og Hugo må ta over jobben hans, samtidig som han prøver å hjemme seg for vaktene som hver dag tar foreldreløsebarn på fersken og plasserer dem på barnehjem. Samtidig med alt dette prøver Hugo å fikse en spesiell robot som er det eneste han har igjen fra sin avdøde far, men det er virkelig enklere sagt enn gjort!

Jeg prøvde jo i år å se alle filmene som var nominert til Beste Film under årets Oscar utdeling, og dette var en av de to filmene jeg ikke fikk med meg (så nå har jeg bare Extremely Loud & Incredibly Close igjen som jeg vurderer om jeg skal se eller ikke). Men var utrolig glad for at jeg ikke så Hugo på en dårlig nedlasting på PCen, og heller så den på kino i 3D! Dette er uten tvil den beste 3D opplevelsen jeg har hatt på kino, og det gjorde filmen bare enda mer magisk! Selvom det er en familiefilm hadde jeg fått for meg at den ikke kom til å være særlig morsom, men smålo ganske mye gjennom filmen, og det er nok takket være Sacha Baron Cohen som var fantastisk som Stasjons Inspektøren!

Jeg hadde fått med meg tydeligvis bare litt av handlingen på forhånd, for jeg visste ikke at filmen på en måte var en hyllest til filmens opprinnelse! Handlingen er faktisk mye basert på den virkelige filmskaperen Georges Méliès’ liv. Ellers er filmen basert på boken The Invention of Hugo Cabret skrevet av Brian Selznick, som kan kalles en historisk fiksjon, med Georges Méliès som den som får handlingen til å gå rundt. Regisssør Martin Scorsese fikk faktisk boken av sin unge datter slik at han kunne lage en film av den, og det var tilogmed hun som sa han burde lage den i 3D.

Siden filmen ble utgitt i fjor har den toppet utallige lister over de ti beste filmene i 2011, mottok fantastisk kritikk, og har gjort det stort på kino verden over. Filmen ble derfor ikke overraskende nominert til en rekke priser, og alle gjevest fikk den æren av å være den filmen som fikk flest Oscar nominasjoner i år med 11 stykker, og fikk ta med 5 av de hjem. Det var de mer tekniske prisene: Art Direction, Cinematography, Sound Editing, Sound Mixing, og Visual Effects. De to førstnevnte er jeg nå i etterkant veldig glad for at den vant, for det var bare helt fantastisk!

Hugo er absolutt en film som jeg kan tenke meg er bedre på kino, og den er lagd for å bli sett i 3D. Men den er virkelig et mesterverk, og en film som drar deg inn i dens verden. Den er definitivt en av de beste filmene som ble nominert til Oscar i år, og fortjente alle prisene den fikk! Det er kanskje ikke alle som alltid ser på det som en positiv ting, men Hugo er en fantastisk film for hele familien som burde sees!


(Alle bildene er © GK Films)

Har du sett Hugo?

16 thoughts on “Film: Hugo

    • Ja, Chloe Moretz er ganske kul, har bare sett henne i en liten rolle i 500 Days of Summer (og hun var nesten den beste i filmen :p), så gleder meg til å se mer av henne fremover 🙂

      Men hvordan kan du ikke like koselige, magiske filmer? :p

  1. jeg har ikke sett den, men har hørt/lest om den flere steder så jeg skal ikke utelukke at den må ses:)

    //strawberry er fantastisk, og jeg syns fanktisk min smaker bedre enn den jeg får servert på utestedene.. kanskje jeg bør selge de min oppskrift;) hehe som egentlig ikke er oppskrift, litt av det og litt av det så blir det perfekt:)

    • Det skulle vel bare mangle at man har hørt om den :p

      Hmm, da burde du virkelig gjøre det! Har ikke prøvd å lage en selv, men har akkurat kjøpt en blender, så da er det kanskje mulig 😉

Legg igjen en kommentar

