Film: Martha Marcy May Marlene

Da er det endelig på tide at jeg skal skrive en liten filmanmeldelse igjen! Det er jo noe jeg har oppdaget at jeg virkelig liker å bedrive tiden min med, men det er jo greit å ta pause fra ting man liker å drive med også, det er jo ikke noe skade i det. Og nå skal jeg skrive om en film jeg har gledet meg til å se i hva som føles ut som en evighet, og så den endelig i dag!

År: 2011.
Regissør: Sean Durkin.
Skuespillere: Elizabeth Olsen, Sarah Paulson, Hugh Dancy, John Hawkes.
Sjanger: Drama, thriller.
Lengde: 102 minutter.

Martha Marcy May Marlene handler om Martha som har rømt fra et sekt lignende samfunn og søkt tilflukt hos søsteren og hennes mann. Selvom hun nå er i trygghet fra den voldelige og krenkende sekten, sliter hun med mareritt og paranoide tanker. Hun er overbevist at de fortsatt følger med henne. Samtidig prøver søsteren og mannen hennes å finne ut hva som virkelig har skjedd med Martha de to årene de ikke har hørt noe fra henne.

Jeg er glad jeg hadde i alle fall fått med meg hva filmen handlet om på forhånd, og lest litt om den, for det var ikke mye som ble forklart i filmen. Selvfølgelig skjønner man at dette er en sekt, men savner virkelig litt mer forklaring om den. Ville likt å vite hvorfor og hvordan Martha i det hele tatt endte opp der, og hvem denne Patrick som er lederen over den virkelig er. Vi får et klart innblikk i hva de driver med der inne, hvor voldtekt er en del av velkomstritualet til de nye medlemmene, og en del av hverdagen, kvinnene blir brukt som deres personlige slaver, noe de synes er helt i orden. Mord og bedrageri er noe som er vanlig, og det er kanskje nettopp dette som endelig fikk Martha til å begynne å tenke sine egne tanker igjen, og stikke av.

Filmen hopper frem og tilbake mellom nåtiden og Martha sine minner/mareritt fra tiden i sekten. Men dette funker utrolig bra, og er glad for at ikke historien om Martha ble vist i kronologisk rekkefølge. Det at det hopper i tid gir historien liksom litt mer liv. For i bunn og grunn virket den litt treg, i mine øyne. Det var ikke noen særlig fremgang i historien hennes, men bare om hvordan hun sliter med hva som sikkert er posttraumatic stress disorder. Hele tonen over filmen var litt langtekkelig, og det hjelper ikke at den sluttet med en veldig åpen slutt. Så åpen at det nesten ikke kan kalles en slutt! Selv hater jeg åpne slutter, og vil ha en closure når jeg ser på film.

Det beste i filmen er uten tvil Elizabeth Olsen, og filmen beviser det jeg har sett for meg og trodd hele tiden, hun er helt fantastisk! Hun spiller denne kompliserte karakteren til punkt og prikke, og er virkeklig en fryd å se på skjermen! Hun fortjener virkelig all den positive kritikken, og de mange prisene hennes, og gleder meg til å følge hennes forhåpentligvis lange og suksessrike karriere fremover!

Da filmen hadde premiere under Sundance Film Festival i januar 2011 ble den umiddelbart en hit blant kritikerne, og Sean Durkin vant prisen for beste regissør (drama) under festivalen. Filmen ble vist på flere festivaler, blant annet i Cannes, før den hadde kinopremiere i USA i oktober. Og denne måneden kom filmen endelig på kino i Norge! Martha Marcy May Marlene ble en av de største hitene blant filmkritikerne i fjor, og høstet inn superlativene både her og der, som har resultert i 90% på rottentomatoes.com.

Martha Marcy May Marlene er en psykologisk thriller som virkelig får deg til å tenke på ting. Den viser scener som kommer til å sitte i deg lenge, og hvordan Martha’s tankegang er etter å ha gjennomgått alt dette blir vist på en fantastisk måte! Hun er virkelig ødelagt, og det vises! Følte for min del at filmen virket litt langsomt, men det er på grunn av den faktisk er det. Scenene er korte, og karakterene er ikke så veldig pratsomme, og konverserer ikke akkurat i dype samtaler. Det er en dyster film, med en like dyster handling. Det er ikke en sånn type film du kommer til å sette deg ned for å kose deg med om og om igjen, men det er absolutt en film som er verdt å få med seg, om ikke bare for å se den fantastiske debut rollen til Lizzie Olsen!

(Alle bildene er © Fox Searchlight)

Har du sett Martha Marcy May Marlene?

12 thoughts on “Film: Martha Marcy May Marlene

    • Det har nok ikke vært mye snakk om den i Norge, og den skulle egentlig ikke på kino. Men siden Elizabeth Olsen har blitt Hollywood’s nye yndling ble den det! Men den er absolutt verdt å få med seg!

    • Det er ikke særlig en typisk thriller-thriller følte jeg. Var aldri noen som var spesielt skummelt eller noe, det er heller det at den gir deg en litt ekkel følelse av alt hun går gjennom psykologisk.

  1. Denne ble jeg faktisk litt nysgjerrig på! Men er litt skeptisk da, for er veeldig glad i happy endings og at rollefigurene får en skikkelig closure – og gjerne litt hevn.

    // Du skal være glad for at dine er i god behold – tror ingen kommer fra det uten at noe blir ødelagt inni en for å si det sånn. Heldigvis er det ikke tabu å snakke om slike ting lengre i vårt samfunn, så da går ting så mye lettere istedet for å late som ingenting.

Legg igjen en kommentar

