Ukens Film: The Fighter

Jeg tenkte at det var på tide å oppdatere Ukens Film igjen, men selvfølgelig har jeg greid å bli syk. Virker ut som jeg kanskje har fått influensa. Har i all fall hatt to forferdelige dager så langt!

Men på onsdag så jeg en film jeg synes er helt fantastisk, så selvom jeg har skrevet om den før (som Ukens Film på den forrige bloggen min), så kan jeg poste den på nytt igjen! Og det passer jo ikke bedre enn nå som jeg er syk, så tar meg nok noen dager fri fra blogg og PC fremover.

År: 2010.
Regissør: David O. Russell.
Skuespillere: Mark Wahlberg, Christian Bale, Melissa Leo, Amy Adams.
Sjanger: Drama, biografi.
Lengde: 115 minutter.

The Fighter er den sanne historien om lettvektbokseren Micky Ward og hans turbulente forhold til sin dysfunksjonelle familie. Med en hardtkjørende manager-mor, og en crack-avhengig halvbror bak seg, er det ikke like enkelt for Micky å bli den bokseren han kan bli. Han blir hele tiden satt i bakgrunnen av halvbroren Dicky, som en gang var det fattige arbeiderklasse nabolaget Lowell sin store stolthet. Men nå er det Micky sin tid til å skinne, og vanskelige valg må bli tatt for at han skal nå målet sitt om å faktisk vinne noe.

Jeg hadde gledet meg i lang tid til å se The Fighter! Endelig kom dagen da jeg fikk se filmen, og jeg ble ikke skuffet! Endelig skulle jeg se Christian Bale på storskjerm igjen, i en rolle han allerede hadde vunnet både Golden Globe og en SAG Award for, og i etterkant endelig fikk sin første, absolutt velfortjente, Oscar!

Jeg kan jo ikke akkurat være objektiv når det gjelder Christian Bale. Jeg satt gjennom hele filmen og bare nøt å se han på skjermen. Ikke det at han så spesielt fin ut i denne rollen, han går jo så altfor mye inn i rollene sine at det er helt utrolig! Mannen går opp og ned i vekt rett som det er, og forandrer seg, og blir rollen han spiller. Og Dicky Eklund er ikke noe unntak! Han spiller rollen til perfeksjon, i alle fall i mine øyne. Jeg visste aldri at han kunne være så morsom, for det er virkelig han som bærer hele filmen! Han er høydepunktet i alle scenene han er med i, endten du liker han eller ikke. Det er umulig å ikke falle for hans prestasjon som den crack-avhengige eksbokseren, som en gang kanskje eller kanskje ikke slo ned Sugar Ray Leonard i ringen på 70-tallet. Jeg ble absolutt blown away, og elsker denne fantastiske skuespilleren bare 1 million ganger mer!

Dette er absolutt en type film jeg vanligvis ikke ville sett. Jeg tror faktisk jeg aldri har sett en boksefilm før. Ikke The Wrestler, ikke Cinderella Man, ikke Rocky. Det kommer kanskje av at jeg ikke er særlig entusiastisk til sport, og i hvert fall ikke boksing. Men jeg er glad min kjærlighet for Christian Bale får meg til å se filmer jeg vanligvis aldri ville sett, for det har vært en del forferdelige filmer han har spilt i, men det er alt verdt det når jeg endelig får se denne perlen av en film!

Jeg skjønner godt at Mark Wahlberg la hele sjela si i å lage denne filmen. Han har trent boksing i flere år for å forberede seg til rollen, en rolle han aldri visste om han kom til å få spille. Det har vært prat om å lage filmen i mange år, men brikkene fallt aldri på plass, med verken studio eller skuespillere. Wahlberg gikk tilogmed så langt at han ga fra seg retten til å motta penger for filmen, slik at produksjonen skulle ha mer penger. Så uansett om filmen hadde tjent 1000 gazillion dollar, hadde han ikke fått sett en eneste cent! Men når man er så engasjert i noe så er det kanskje ikke så rart at man gjør det gratis, filmen ble jo en suksess og verden har fått hørt historien om halvbrødrene Micky Ward og Dicky Eklund.

Noe jeg la merke til gjennom filmen var et utrolig kult soundtrack! Med musikk fra noen av de største rockebandene i historien, som Aerosmith, The Rolling Stones, Red Hot Chili Peppers og Led Zeppelin. Jeg har også fått dilla på sangen How You Like Me Now av The Heavy, som blir spilt mye gjennom filmen (sammen med Here I Go Again med Whitesnake <3)

Filmen ble nominert til hele syv Oscar: Directing, Editing,  Screenplay, Beste film, mannlige birolle (Christian Bale), og kvinnelig birolle (Melissa Leo og Amy Adams). Det er nesten litt ironisk at Wahlberg er den eneste som er utelatt fra nominasjonene. Men selvom han er hovedpersonen faller han stort sett i bakgrunnen til endten Christian Bale som Dicky, Melissa Leo som hans mor, eller Amy Adams som kjæresten Charlene. Men hvis ikke dette er 7 grunner nok for at du skal se på The Fighter, så vet jeg ikke hva mer jeg skal si. Jeg syntes det var en fantastisk og utrolig film, en realistisk fremførelse, og med ekte klipp fra ekte boksekamper fra både Micky og Dicky sin karriere.

Det er en film som kommer til å få deg veldig engasjert i historien, det gjorde den med meg i alle fall!

 

Har du sett The Fighter?

3 thoughts on “Ukens Film: The Fighter

Legg igjen en kommentar

