Film: The Descendants

På søndag før Oscar utdelingen fikk jeg sett den siste av de Beste Film nominerte filmene jeg hadde fått tak i (manglet dessverre Hugo og Extremely Loud & Incredibly Close). Dette var en film jeg hadde hatt lyst til å se lenge, og det skjedde aldri at jeg kom meg på kino for å se den!

År: 2011.
Regissør: Alexander Payne.
Skuespillere: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause.
Sjanger:
Komedie, drama.
Lengde: 115 minutter.

The Descendants handler om Hawaii-fødte Matt King som opplever at hans kone Elizabeth havner i koma etter en båtulykke. Før dette var familien allerede splittet, med en rebelsk tenåringsdatter som går på internatskole, og en 10-åring som er på samme vei. Ekteskapet viser seg heller ikke å være det perfekte før den tragiske ulykken, da Matt får vite at Elizabeth har vært utro og var forelsket i en annen.

Hadde ganske høye forventninger til denne filmen, og hadde gledet meg til å se den! Og jeg ble i grunn ikke skuffet! The Descendants tar opp noen skikkelig seriøse og ømfintlige temaer, og blander de sammen. Døden er virkelig et underliggende tema gjennom det hele, og det kommer fort frem at Elizabeth ikke kommer til å overleve. Gjennom det meste av filmen er hun tatt av apparatene som holder henne i live, og familien bare venter på at hun skal sovne inn. Og fra hennes nærmeste familiemedlemmer opplever vi veldig forskjellige måter å takle og føle seg under disse omstendighetene.

Det hjelper heller ikke at det kommer frem at Elizabeth har vært utro, og Matt, hans to døtre og en «venn» av den eldste legger ut på en reise rundt Hawaii for å finne mannen hun skal være forelsket i.

Selvom plottet virker utrolig dramatisk, er filmen fortsatt morsom til tider, og jeg lo faktisk høyt flere ganger! Det gjør at den blir til en typisk dramedy (komedie/drama), og det hjelper i alle fall til å få en seer som meg til å sette mer pris på filmen. Den er lagd på en så perfekt måte den kan ha blitt lagd på! Kameraten til eldste jenta er virkelig den som skaper de morsomste scenene i filmen, og er virkelig en fargerik karakter oppi det hele. Uten han føler jeg at filmen virkelig hadde manglet det lille ekstra, og han er som toppen av kransekaka!

Det eneste som dro filmen litt ned for min del var at den virket bittelitt langtekkelig, og den kunne fint reddet det med å være ti minutter kortere. Og en annen ting jeg satt og funderte skikkelig på, hvorfor i all verden flyr de fra øy til øy? Når de skal komme seg fra en av de store øyene på Hawaii til en annen tar de fly, og ikke en ferge som jeg hadde regnet med. Eller er det bare som alle andre steder i USA at det bare virkelig blir for langt? Noen som har et svar på dette? :p

Syntes også det faktum at filmen er satt i Hawaii passet virkelig bra. Fordi ofte blir jo øygruppen regnet som selve paradis på jord, men historien beviser jo at man kan gå gjennom det verste tenkelig selv i paradis! Men dette er jo ikke kun gjort for filmen, fordi den er nemlig basert på boken ved samme navn skrevet av Kaui Hart Hemmings. Og det adapterte manuset vant selvfølgelig Oscar!

Etter at filmen ble utgitt i november har den høstet fantastisk kritikk, og mottatt nominasjoner og priser både her og der. Den dukket opp på lister over de beste filmene utgitt i 2011 i de fleste store aviser og blader i USA, hvor seks anmeldere plasserte den som den aller beste filmen! Den vant Oscar for beste adapterte manus, og ble nominert til fire (beste film, regi, redigering, og mannlig hovedrolle). I tillegg tok den hjem to av de gjeveste prisen under Golden Globe utdelingen for beste film og mannlig hovedrolle.

The Descendants var virkelig en av de beste filmene nominert til Oscar i år! Dette er en fantastisk fortelling om noe helt forferdelig, man fortalt på en innimellom lystig måte. Filmen blander virkelig morsomt med dramatisk, og ledes av herlige skuespillere. Boken filmen er basert på en offisielt lagt til på min må-lese liste, og gleder meg til å inn denne følelsesladde historien på nytt!


(Alle bildene er © Fox Searchlight)

Har du sett The Descendants?

12 thoughts on “Film: The Descendants

  1. jeg har ikke sett den, men leste en anmeldelse for en stund tilbake og jeg fikk lyst å se den da, og jeg fikk ikke noe mindre lyst nå som jeg leste her.

  2. Denne fikk jeg lyst til å se. Den høres bra ut, og jeg elsker Hawaii 🙂 Det er forresten helt normalt å ta fly mellom Hawaii-øyene, selv om det ikke er langt. Mulig det går an å ta båt, men fly er det vanligste. Det går fly hele tiden, og billig er det også 🙂

    • Da er den absolutt til å anbefale! Da har jeg i alle fall fått bekreftet det! Er jo rart at jeg aldri har sett det på andre TV serier eller filmer som er fra Hawaii. Men det viser da kanskje hvor «ekte» The Descendants, og det handler om det å bo der i motsetning til en ferietur.

Legg igjen en kommentar

