Disse tror jeg vinner Oscar!

Har jo tenkt til å sitte oppe i hele natt for å få med meg Oscarutdelingen! Har aldri vært så engasjert før (bortsett fra den ene prisen i fjor, Christian Bale <3). Men i år har jeg fått med meg de fleste filmene som er nominert, så har for en gangs skyld greid å komme opp med fornuftige meninger om hvem jeg tror kommer til å vinne og hvem jeg selvfølgelig håper vinner. Så da kan jeg vel lade opp den lange natten jeg har foran meg med å skrive ned mine guesses & hopes for årets Oscar utdeling!

Best Picture:
The Artist, The Descendants, Extremely Loud & Incredibly Close, The Help, Hugo, Midnight In Paris, Moneyball, The Tree of Life, War Horse.

~ Tror og håper at The Artist vinner. Trodde for en stund siden at også The Help og The Descendants kunne ha en ørliten sjanse, men har innsett at The Artist er blitt nesten en selvfølge at vinner. Men det er jo aldri bra det heller!

Actor In a Leading Role:
Demiàn Bichir (A Better Life), George Clooney (The Descendants), Jean Dujardin (The Artist), Gary Oldman (Tinker Tailor Soldier Spy), Brad Pitt (Moneyball).

~ Tror og håper at Jean Dujardin vinner for sin enestående prestasjon i The Artist! Det er i grunn litt surt at fantastiske Gary Oldman endelig for første gang er nominert, og så kommer han mest sannsynlig ikke til å vinne. Håper han ikke forblir evig på listen over skuespillere som så absolutt skulle hatt en Oscar hjemme i stua!

Actress In a Leadig Role:
Glenn Close (Albert Nobbs), Viola Davis (The Help), Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo), Meryl Streep (The Iron Lady), Michelle Williams (My Week with Marilyn).

~ Dette er absolutt den vanskligste kategorien å bestemme seg for. Tror enten Viola Davis eller Meryl Streep kommer til å vinne, men innerst inne skulle jeg virkelig ønske Michelle Williams endelig vant en Oscar! Elsket henne virkelig som Marilyn, men hun må nok se seg slått denne gang også.

Actor In a Supporting Role:
Kenneth Branagh (My Week with Marilyn), Jonah Hill (Moneyball), Nick Nolte (Warrior), Christopher Plummer (Beginners), Max von Sydow (Extremely Loud & Incredibly Close).

~ Den kategorien jeg gledet meg mest til i fjor, er den jeg er mest likegyldig til i år. Det er nok ikke noe tvil om at det er Christopher Plummer som kommer til å vinne, og har verken sett filmen eller skuespilleren i noe tidligere.

Actress In a Supporting Role:
Bèrènice Bejo (The Artist), Jessica Chastain (The Help), Melissa McCarthy (Bridesmaids), Janet McTeer (Albert Nobbs), Octavia Spencer (The Help).

~ Igjen så er det flere jeg kan tenke meg se vinne, faktisk alle bortsett fra den ene filmen jeg ikke har sett (Albert Nobbs). Men det er nok heller ingen overraskelse her at Octavia Spencer mest sannsynlig kommer til å vinne.

Writing (adapted screenplay):
The Descendants, Hugo, The Ides of March, Moneyball, Tinker Tailor Soldier Spy.

~ Her holder jeg en knapp på at The Descendants vinner, og det er det jeg håper på også!

Writing (original screenplay):
The Artist, Bridesmaids, Margin Call, Midnight In Paris, A Seperation.

~ Det beste med Midnight In Paris var den utrolig fantasifulle historien, så håper faktisk at den vinner, men tror det er fullt mulig at The Artist kan vinne denne prisen også!

Directing:
Michel Hazanavicius (The Artist), Alexander Payne (The Descendants), Martin Scorsese (Hugo), Woody Allen (Midnight In Paris), Terrence Malick (The Tree of Life).

~ Her er det en del store navn, men tror og håper det er franskmannen Michel Hazanavicius som vinner for The Artist!

De resterende kategoriene føler jeg ikke at jeg har noen spesielle meninger om, men hele nominasjonslisten kan leses her. Gleder meg til å følge med på prisutdelingen i år, spesielt for å se hvor mange jeg har gjettet riktig! Og det er tydeligvis ikke noe tvil om hvilken av årets nominerte filmer jeg elsket mest. The Artist kan gått ta storeslem for min del!

Oscar utdelingen vises i kveld/natt direkte overført på NRK1. Kl 01:00 begynner det fra den røde løper, og ca kl 02:30 begynner selve showet!

Skal du se Oscar utdelingen?

9 thoughts on “Disse tror jeg vinner Oscar!

  1. Nå har jeg ikke kikket skikkelig ordentlig på listen over de som vant, men tror at du hadde ganske så god peiling her 🙂 Har såå lyst til at Michelle Williams en gang skal vinne og 🙂

Legg igjen en kommentar

