Film: Toy Story

Det ble nok film på meg i går, ja, og endte selvfølgelig opp med å se Toy Story! Tenk at det tok nesten 17 år før jeg så den!

 

År: 1995.
Regissør: John Lasseter.
Skuespillere: Tom Hanks, Tim Allen, Don Rickles, Jim Varney, Wallace Shawn, Annie Potts. (stemmer)
Sjanger:
Animasjon, komedie.
Lengde: 77 minutter.

Toy Story handler om lekene som tilhører den lille gutten Andy. Når han ikke er i nærheten kommer lekene til live, og lever i sitt eget lille samfunn. Men når det er tid for Andy’s bursdag kan nye leker erstatte de gamle, og det er nettopp dette som skjer da hans favorittleke Cowboy-dukken Woody føler seg erstattet av actionfiguren Buzz Lightyear.

Har alltid følt meg litt utenfor av å ikke ha sett Toy Story! Den første kom ut allerede da jeg var seks år, og to-ern da jeg var ti. Helt merkelig at jeg aldri har sett dem før, men etter å ha sett traileren til den tredje og siste filmen om og om igjen på kino da jeg bodde i USA, fikk jeg virkelig lyst til å se dem! Endelig har jeg anskaffet meg samlepakken, og det var virkelig en film det var verdt å vente på!

Føler nesten at det var like greit å ikke se den før nå, for føler at jeg satt mer pris på filmen i dag, enn det jeg tror jeg ville gjort da jeg var yngre. Føltes nesten ut som en animasjonsfilm for voksne, men som handlet om noe fra barndommen våres. Karakterene pratet jo veldig voksent, og det var jo mange vitser jeg tviler på at jeg forstått i en yngre alder.

Det første som slo meg var hvor utrolig animasjonen var! Jeg ble virkelig helt trollbundet av hvor fantastisk det var laget, og det er enda mer fantastisk når man vet at det er den første fullstendige dataanimerte filmen noensinne! Etter at John Lasseter ble sparket på 1980-tallet fra Disney av å foreslå en fullstendig dataanimert film, kom endelig Pixar og Disney i enighet i 1991 om å lage Toy Story. Men før filmen ble til den vi kjenner i dag gikk den gjennom utallige endringer og forskjellige vinkler på karakterene. For eksempel i et tidlig utdrag av filmen i 1993 syntes Disney at Woody fremsto som en sarkastisk drittsekk, og hele manuset og innspillingen av stemmene måtte gjøres om.

Under innspillingen av Toy Story var det få i Disney og Pixar som hadde noen særlig forventninger til filmen, noe som gjorde at den fikk et relativt lite budsjett. Men da den ble utgitt rundt Thanksgiving i 1995 gjorde den virkelig storeslem! Den ble den mest sette filmen i 1995, tjente over $350 verden over, ble nominert til 3 Oscar (Sang, Score og Screenplay) og John Lasseter vant en æres Oscar for sin dedikasjon og banebrytende arbeid med den første fullstendige dataanimerte filmen noensinne!

Toy Story er fortsatt en av de største suksessene til Disney og Pixar, og den fortjener all æren den har fått! Før jeg så filmen fikk jeg jo kjennskap til den gjennom å være i Disney World, hvor den er representert av to attraksjoner i to forskjellige parker. I Magic Kingdom finner man Buzz Lightyear’s Space Ranger Spin hvor man skal skyte på Emperor Zurg sin hær (tror virkelig ikke jeg lyver hvis jeg sier jeg har kjørt denne 100 ganger!). I Hollywood Studios finner man Toy Story Midway Mania som er en interaktiv attraksjon hvor man skal gjennomføre masse småspill for å opptjene poeng. Dette er faktisk den aller mest populære riden i alle Disney World sine fire parker, og har faktisk bare fått kommet meg på den en gang, og da måtte jeg møte opp når parken åpnet!

Toy Story er virkelig en banebrytende film, og skjønner godt at jeg har gått glipp av noe i de årene jeg ikke har sett den! Skulle virkelig ønske jeg hadde fått den med meg før, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves! Filmen var helt fantastisk, men det var vel som forventet! Hadde jo utrolig høye forventninger til filmen, høyere enn noensinne tror jeg, og den innfridde så absolutt! Tror virkelig jeg må gå å se på Toy Story 2 med en gang!


(Alle bildene er © Walt Disney Studios)

Har du sett Toy Story?

6 thoughts on “Film: Toy Story

  1. Oi, hadde du ikke sett den før? Den er jo kjempe sjarmerende! 🙂 Jeg har sett alle tre, jeg tror det er tre hvertfall? 😛 Så den siste på kino på 3D, gøy! 🙂

  2. Har sett den første,men ikke den andre:) Likte veldig godt den første,så jeg må se de andre!Hvor mye kostet den samlepakken?

    SV;Tror du vil like den! Er fri for glitrende vampyrer !hehe På engelsk heter den boka «Switched» 🙂

    • Du må jo nesten få med deg alle sammen! De hørte liksom litt sammen følte jeg, og hadde en herlig slutt på tre-ern (hvis du ikke har sett den enda. Kjøpte den faktisk på en ganske pratiske side jeg kom over: biit.no. Det er et norsk firma som handler gjennom amazon.co.uk og av en eller annen grunn er det SUPER billig der! DVD-pakken koster 128,- tror ikke det er mer igjen av Blu-Ray som jeg kjøpte.

Legg igjen en kommentar

