Ukens Film: Swingers

Denne filmen fikk jeg med meg da jeg var inne i min Vince Vaughn fase og kjøpte nesten alle filmene fra CVen hans. Men dette ble fort en av mine favoritter, og var hans første store filmrolle.

År: 1996.
Regissør: Doug Liman.
Skuespillere: Jon Favreau, Vince Vaughn, Ron Livingston, Patrick Van Horn, Heather Graham.
Sjanger:
Komedie.
Lengde: 96 minutter.

Swingers handler om New Yorkeren Mike som forlot alt hjemme på østkanten, og dro til LA for å bli skuespiller. Etter at kjæresten slo opp med han er han knust, og hans kamerater som også prøver å finne suksess i Englenes By prøver å få han tilbake i gamet.

Swingers er en sånn film som egentlig ikke har noen handling, derfor ble beskrivelsen kanskje litt kort. For det er jo noen av de filmene også, det føles nesten ut som man ser på en TV-serie, for den har ikke samme konkrete handling som de fleste andre filmer. Noe jeg oppdaget når jeg så den nå, er at den minner meg veldig om en gutteversjon av Sex and the City. Den åpner med to kamerater som sitter på en kafè og diskuterer jenter. I flere scener sitter de rundt et bord og diskuterer forskjellige ting (veldig a la første sesongen av SATC). Men så er jo SATC lagd noen år etter, men det er absolutt noe den kan sammenlignes med. (Og merkelig nok så var Ron Livingston med i flere episoder av SATC som Berger, han som slo opp med Carrie på en post-it!)

Siden den ikke har en spesiell handling, kan filmen kanskje virke litt langtekkelig til tider. Men manuset er bra skrevet, og det er utrolig mange små gullkorn her og der. Små ting som ikke er nødvendig for handlingen å ta med, men som gjør alt hakket mer velgjort! Det beste i hele filmen er så klart Vince Vaughn på sine yngre, kjekkere dager. Trent er nok en fyr som gutter vil være og jenter vil være med, og er absolutt den karakteren i guttegjengen som skiller seg ut. Faktisk, så er det ikke bare jeg som merket hvor fantastisk han er i filmen. De ville bruke musikk fra Jaws i en scene, og Steven Spielberg måtte godkjenne klippet hvor Trent prater med en jente. Spielberg likte han så godt at han fikk rollen i oppfølgeren til Jurassic Park, The Lost World.

Filmen er skrevet av Jon Favreau (Mike), og er løst basert på hans liv fra da han først flyttet til LA. Han hadde selv også akkurat slått opp med kjæresten, og fikk støtte av sine to kamerater Vince Vaughn og Ron Livingston som spiller karakterer basert på dem selv i filmen. Det er kanskje ikke så rart at ingen studioer ville finansiere dette, men regissøren Doug Liman ville ikke ha andre skuespillere i rollene. Derfor ble det en veldig lavbudsjett film, og blant annet er derfor alle festscenene (som det er en del av) ble filmet på ordentlige Hollywood fester, for å spare penger. Leiligheten som Mike bor i er også den leiligheten Jon Favreau bodde i på den tiden filmen ble innspilt.

Da filmen ble utgitt hadde den både stor suksess blant publikum og kritikerne. Den ble det store gjennombruddet, og en av de første store filmrollene for de fleste av skuespillerne. Jon Favreau er i dag blitt en kritikerrost regissør, som mannen bak Iron Man filmene, mens bestekameraten Vince Vaughn har gjort et stort navn ut av seg som en av Hollywood’s moromenn.

Swingers er rett og slett en kul film tvers igjennom! Det er kanskje ikke så mange som har hørt om den, men den har blitt stemt frem som en av de beste komedier noensinne (selvom den ikke er så utrolig morsom…), og var så inflytelsesrik at den fikk satt mange slangord brukt i filmen på kartet. Det er absolutt en film jeg vil anbefale å få med seg, med sin enkle handling og fantastiske manus!


(Alle bildene er © Miramax)

 

Har du sett Swingers?

8 thoughts on “Ukens Film: Swingers

  1. sv: Takk, Nina🙂 Jeg så en fin tegning på nettet engang, så søkte jeg på stjernetegnet mitt og da kom den opp igjen. Jeg hadde med et eksempel, men det var ikke akkuratt som tatoveringen ble. Så tatovøren tegnet sin variant, og den ble jeg veldig fornøyd med🙂

Legg igjen en kommentar

