Film: Moneyball

Jeg fortsetter med mitt mål om å se alle (eller alle jeg får tak i) av de beste film nominerte Oscar filmene. Etter å ha sett denne mangler jeg kun tre!

År: 2011.
Regissør: Bennett Miller.
Skuespillere: Brad Pitt, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffmann, Chris Pratt.
Sjanger:
Drama, sport.
Lengde: 133 minutter.

Moneyball handler om baseballklubblederen Billy Beane som prøver å lede laget Oakland A’s til den siste, og avgjørende kampen i sesongen. For å lage det han tror det vil være det beste laget, betror han til unggutten Peter Brand, og hans kalkulerende måte å avgjøre hvor mye en spiller er verdt.

Hadde aldri sett denne filmen hvis ikke jeg hadde gitt meg ut på å se alle de Oscar nominerte filmene, og kjenner meg selv godt nok til å vite hvilke filmer jeg kanskje kommer til å like. Dette er absolutt ikke en av de type filmene, og etter å ha sett den, så står jeg fortsatt ved mitt: absolutt ikke min type film! Noen sports filmer kan faktisk greie å engasjere hvem som helst, men Moneyball er virkelig ikke en av de. Dette er en film for de spesielt interesserte.

Første delen av filmen handler om å plukke ut spillere til laget, og det sitter en gjeng gamle menn i beste pensjonsalder og skal prøve å diskutere noe man som seer egentlig ikke skjønner bæret av! Og sånn er det vel egentlig resten av filmen, de 2 timene og 13 minuttene føltes ut som det dobbelte!

Filmen har ikke så mye som fenger en seer som meg i alle fall, det beste i filmen er så lite som datteren til Billy (Brad Pitt) og hennes vesle voksne personlighet med bekymringer for faren, og en fantastisk fremførelse av en sang jeg virkelig vil finne ut hva heter. Ellers kan man også sikle etter Chris Pratt som aldri har sett bedre ut, i mine øyne i alle fall. Nei, dette er kanskje bare en film for gutta, for utenom menn i trange bukser, en hissig Brad Pitt og en kjedelig Jonah Hill er det egentlig ikke noe mer enn det jeg fikk ut av filmen.

Jonah Hill skal tydeligvis gjøre sitt livs rolle i denne filmen, men det så jeg absolutt ikke noe til! Jeg er tross alt vandt til å se han som den tykke, rappkjefta tenåringen, og jeg vil heller ha det enn en gørr-kjedelig karakter. Men selvom en karakter er kjedelig, så kan det kanskje finnes fnugg av grunner til å bli nominert til den gjeveste prisen en skuespiller kan få æren av, men helt ærlig, så jeg ikke noe som helst som sa at dette er en rolle som er verdig noe som helst. En utrolig enkel-å-glemme rolle skal man lete lenge etter.

Brad Pitt gjør det i alle fall bedre, og minner nesten litt om rollen hans i den andre av de to kjedeligste filmene jeg har sett på lenge (ja, selvfølgelig mener jeg The Tree of Life!). Nå kan jeg ikke si at jeg har sett han i noe særlig mer enn disse to rollene, så kanskje det er sånn han alltid spiller, men han var kanskje noe av det beste i begge av disse to forferdelig overrated filmene.

Filmen er basert på boken ved samme navn skrevet av Michael Lewis. Der skriver han om den sanne historien til Billy Beane, og hans metode som satte laget på kartet. Det er kanskje ikke så rart at en sann historie om en av de største sportene i USA er såpass elsket. Filmen er faktisk hyllet fra alle kanter, og jeg kan vedde på at det er folk som kan og skjønner baseball! Og av en eller annen grunn er filmen nominert til hele 6 Oscar: Film Editing, Sound Mixing, Skuespiller, Birolle, Adapted Screenplay og Beste Film.

Moneyball er en høyt komplisert film i mine øyne. For spesielt interesserte. Og alt for langtekkelig! Det føltes ut som den dro alt ut i det uendelige, og en mindre spennende film skal man lete lenge etter. Hadde faktisk høye forventinger da jeg først hørte om filmen (og siden Jonah Hill var med i den, antok jeg at den hadde et snev av humor), men etter å ha hørt andre si det samme som meg sank disse forventingene ganske fort. Hvis man ikke er noe særlig tilhenger av verken sport eller baseball, kan jeg virkelig ikke skjønne at dette er en film som kan slå an. Men det gjorde den jo…


(Alle bildene er © Sony Pictures)

Har du sett Moneyball?

2 thoughts on “Film: Moneyball

  1. Har ikke sett den,og tror neppe det er en film jeg kommer til å se med det første. hehe
    SV;Mhm,jeg tror det er dyrt jeg også. Kanskje det er billigere å satse på å få hoppet i fallskjerm enn sitte på med jagerfly:) Kunne gjerne også tatt andre verdens deler enn Europa også=)

Legg igjen en kommentar

