Ukens Film: 10 Things I Hate About You

Har ikke sett denne filmen så mange ganger at jeg kan den helt utenatt enda, men er blitt noen år siden jeg så den for første gang. Til jul fikk jeg den på Blu-Ray, og nå var det endelig tid for å se den igjen!

 

År: 1999.
Regissør: Gil Junger.
Skuespillere: Heath Ledger, Julia Stiles, Joseph Gordon-Levitt, Larisa Oleynik, David Krumholtz, Andrew Keegan.
Sjanger:
Romantisk komedie.
Lengde: 97 minutter.

10 Things I Hate About You handler om søsterene Kat og Bianca som lever to vidt forskjellige high school tilværelser. Mens den yngre Bianca gjerne vil date Joey, den kjekkeste gutten på skolen, får hun ikke lov av den strenge faren deres før den anti-sosiale Kat gjør det. For å kunne be Bianca med på skoleballet, betaler Joey den rebelske Patrick for å ta med Kat ut på date. Men problemet er at Parick begynner å falle for Kat.

Husker faktisk ikke når jeg så denne filmen første gang, men det er nok ganske lenge siden. Men av en eller annen grunn kan jeg sikkert telle på èn hånd hvor mange ganger jeg sett den, selvom den er en av mine favoritt high school filmer! Heath Ledger har alltid vært en av mine favoritt skuespillere, og han har virkelig aldri vært mer dreamy enn som Patrick, med det lange håret, bad-boy attitude, og hans egen australske aksent! Og så Joseph Gordon-Levitt på sitt aller søteste! Filmen har uten tvil herlige skuespillere som jeg elsker, men liker den såpass godt at selv uten dem hadde den nådd høyt opp!


(weheartit.com)


(weheartit.com)

Filmen er en modernisering av Shakespeare’s The Taming of the Shrew, og mange av navnene i filmen er hendvendelser til både skuespillet og Shakespeare (Verona, Padua etc). The Taming of the Shrew har i grunn det samme plottet som 10 Things I Hate About You, bare der skal Kat giftes bort, istedenfor å begynne å date.


(weheartit.com)


(weheartit.com)

Da filmen ble utgitt ble den både en suksess på kino og blant kritikerne. Den ble også det store gjennombruddet til både Stiles og Ledger, som både vant og ble nominert til flere priser for rollene sine. 10 Things I Hate About You dukker stadig også opp på lister over de beste high school filmene, og det er noe den absolutt fortjener!


(weheartit.com)


(weheartit.com)

10 Things I Hate About You er en fantastisk feel-good high school film, skikkelig sjarmerende og virkelig får hjertet ditt til å smelte. Stiles og Ledger er uten tvil det beste i filmen, og kjemien mellom dem er helt fantastisk! Hvis man ikke har sett filmen, er dette virkelig en man må få med seg! Selv elsker jeg romantiske komedier og high school filmer, og da er denne midt i blinken!


(Alle bildene er linket/© Touchstone Pictures)

Har du sett 10 Things I Hate About You?

10 thoughts on “Ukens Film: 10 Things I Hate About You

  1. ååå jeg elsker den filmen. Har ikke sett den på flere år nå, men husker da den kom på video, så satt meg og noen venninner klistret foran tv og så den om og om igjen, og siklet etter Heath. Det var tider det, og da var det sånn at vi trengte egentlig ikke ha lyd på for etter å ha sett den utallige ganger så kunne vi den nesten utenatt;)

    • Da er det en film dere må få med dere på filmkveldene hjemme hos dere, kjempesøt film!

      // Ja 🙂 Er så mye av Norge jeg ikke har sett! Eller har i grunn nesten ikke sett noen ting!

Legg igjen en kommentar

