Film: War Horse

Jeg er på god vei for å se alle filmene som er nominert til Oscar for beste film, og dette er den 5. av 9 jeg har sett!

 

 

År: 2011.
Regissør: Steven Spielberg.
Skuespillere: Jeremy Irvine, Emily Watson, Peter Mullan, Niels Arestrup, Tom Hiddleston, Benedict Cumberbatch.
Sjanger:
Drama, krig.
Lengde: 146 minutter.

War Horse handler om en hest som blir kjøpt av en familie som sliter økonomisk. Sønnen Albert døper hesten Joey, og trener han opp. Men da familien ikke greier å betale husleien blir de nødt til å selge hesten til militæret når 1. verdenskrig bryter ut. Fire år senere melder Albert seg inn i militæret, i håp om å finne igjen Joey.

 

Dette er uten tvil en rørende film, og hvis man ikke feller noen tårer kan jeg trygt si at man er lagd av stein! Tror det kun er to filmer jeg har grått like mye av og det er Titanic og The Notebook. Og det er i grunn de tre eneste filmene jeg gråter av, for det skjer uhyre sjelden! Men War Horse traff virkelig noe i hjertet mitt, og jeg føler jeg må si at det var på en bra måte. Og ikke av super-triste følelser som når man ser på Titanic.

Men til tross, så kan jeg ikke si at det er en film jeg kommer til å se igjen, og heller ikke forstår hvorfor er nominert til Oscar. Den var utrolig cheesy, og absolutt ikke noe mesterverk når man vet at det er selve geniet Steven Spielberg som står bak.

Filmen var ganske lang, men den hadde en god flyt og tiden fløy! Vi følger Joey i løpet av fire år under krigen, og han forflytter seg mellom forskjellige eiere og situasjoner hele tiden, så det føltes nesten ut som jeg så på mange forskjellige historier viklet i hverandre. De beste scenene i filmen er uten tvil krigsscenene, for det er jo noe Spielberg virkelig bergtar meg med alltid!

Når jeg satt meg ned for å se på filmen trodde jeg det handlet om en gutt og hesten hans, men det er jo faktisk motsatt! Hesten Joey er med i 98% av scenene i filmen, og er virkelig en fantastisk hest! I virkeligheten ble Joey spilt av hele 14 (!) forskjellige hester, men det var hesten Finder som ble kalt «hovedhesten», og har tidligere spilt Seabiscuit i filmen med samme navn.

Filmen er basert på en barnebok skrevet av Michael Morpurgo fra 1982. I 2007 ble historien satt opp som skuespill, men med en litt annen vinkel enn fra hestens synspunkt. Da filmen ble utgitt fikk den gode anmeldelser fra kritikerne, og har 76% på rottentomatoes.com. Filmen er nominert til hele seks Oscar: Art Direction, Cinematogrophy, Original Score (John Williams!), Sound Editing, og Beste Film.

War Horse er en utrolig rørende film, og som er verdt å få med seg. Men personlig syntes jeg ikke den er mer Oscar nominasjon-verdig enn mange andre fantastiske filmer utgitt i fjor. Den forteller en fin historie som sikkert passer best for dyreelskere, og føltes ganske cheesy tvers igjennom. Og den er heller ikke en av Spielberg’s beste filmer. War Horse er en helt grei film som fenger mens man ser på den, men den er i grunn ikke noe mer enn nettopp det.


(Alle bildene er © DreamWorks)

War Horse har Norgespremiere på fredag!

Har du/skal du se War Horse?

6 thoughts on “Film: War Horse

  1. Kommer nok til å se den etterhvert,men ikke på kino:)
    SV;Vi får prøve å få komme oss på neste konsert hun har i Norge og vente etter konserten for å få autografen:D hehe

Legg igjen en kommentar

