Ukens Film: My Week with Marilyn

Denne filmen hadde faktisk Norgespremiere i går, og jeg dro på kino med to gode veninner for å få den med meg!

År: 2011.
Regissør: Simon Curtis.
Skuespillere: Michelle Williams, Eddie Redmayne, Kenneth Branagh, Judi Dench, Julia Ormond, Emma Watson.
Sjanger:
Drama, komedie.
Lengde: 99 minutter.

My Week with Marilyn handler om innspillingen av filmen The Prince and the Showgirl, med Sir Laurence Olivier og Marilyn Monroe i hovedrollene. Under filminnspillengen dro Monroe til London med sin nye ektemann, som bryllupsreisen deres. Men i løpet av èn av ukene av oppholdet, reiste mannen tilbake til USA, og Marilyn tilbragte denne uken med den unge assistenten Colin Clark.

Jeg har aldri vært noe særlig fan av Marilyn Monroe, og har aldri sett noen av filmene hennes. Men hadde uansett veldig lyst til å se denne filmen, spesielt for å se hvordan Michelle Willams taklet rollen som det udødelige ikonet. Det har lenge gått spekulasjoner om en Oscar nominasjon til Williams, og det er absolutt fullt mulig! Fremførelsen hennes får seere til å bli forelsket i enten Marilyn Monroe, Michelle Willams eller begge to!

Det jeg synes var egentlig mest fascinerende var å se hvordan de lagde en film før i tiden, og hvordan det hele funket. Man fikk et nærmere innblikk i hvordan det var. Men det var igjen, selvfølgelig Michelle Williams som stjal showet, og hun levde seg inn i rollen til fingerspissene. Måten hun leverte replikkene på var helt fabelaktig, og det eneste jeg skulle ønske var at jeg hadde sett  The Prince and the Showgirl fra før av, tror jeg bare hadde satt enda mer pris på filmen!

Filmen har fått ganske bra kritikk av anmelderne, og den har blitt nominert til flere priser. Michelle Williams har allerede vunnet 9 priser for filmen, og er nominert til Golden Globe for rollen. Det blir uten tvil spennende å se om hun blir nominert til Oscar når det blir kunngjort om 10 dager!

My Week with Marilyn er uten tvil definisjonen av en søt, liten dramedy. Altså blanding mellom komedie og drama. For det var en del å le av, men det var også noen smådramatiske hendelser. Michelle Williams gjør uten tvil en av sine livs roller, og det er i grunn hun, og bare hun man husker når rulleteksten flyr forbi. Hun var bare rett og slett fortryllende! Filmen er absolutt verdt å få med seg, uansett om man er tidligere fan av Marilyn Monroe eller ikke.


(Alle bildene er © The Weinstein Company)

Har du sett My Week with Marilyn?

16 thoughts on “Ukens Film: My Week with Marilyn

    • Men filmen var jo basert på en bok skrevet av Colin Clark, med hovedvekt på den ene uken. Det ville jo blitt mer som en biografi om henne, og det ville jo vært en helt annen film.

    • Da tror jeg absolutt du vil like denne filmen, og ja, gjør som jeg ikke gjorde å se originalen. I løpet av filmen viser de jo at hun spiller inn scener i filmen, og det ville vært litt morsomt å kjenne igjen!

  1. SV;Den er litt chic-lit preg over den. Beregnet for litt yngre. Er ungdomslittertur,men passer for alle aldre. Jennifer E.Smith skriver enkelt og har fine beskrivelser.

  2. Igjen, tusen takk for en bra anmeldelse! Hadde på forhånd bestemt meg for å se den, men du har igjen greid å pirre interessen min litt ekstra. Good job! Gleder meg til å se den 🙂

Legg igjen en kommentar

