Film: The Tree of Life

Dette er en film jeg bare følte at jeg måtte se pga all rosen og prisene/nominasjonene den har fått og kommer garantert til å få.

 

 

År: 2011.
Regissør: Terrence Malick.
Skuespillere: Brad Pitt, Jessica Chastain, Sean Penn, Hunter McCracken.
Sjanger:
Drama.
Lengde: 139 minutter.

The Tree of Life handler om en familie på 1950-tallet i Texas. Historien følger oppveksten til den eldste av de tre sønnene, og hvordan han mister uskyldighetene fra barndommen og vokser opp til å ha et anstrengt forhold til faren.

 

Da jeg satt meg ned for å se filmen, gikk jeg inn med et åpent sinn, men det føltes ut som ble stengt av ganske så fort! I løpet av de første fem minuttene satt jeg allerede med masse spørsmål, og ikke lenge etter vurderte jeg sterkt å skru den av, men tenkte at jeg måtte holde ut gjennom hele filmen for å ha noe å skrive om. Ca et kvarter inn i filmen ble det visst massevis av bilder fra verdensrommet, random naturscener fra jordkloden. Og før jeg visste ordet av det satt jeg med et skikkelig «wtf» fjes da det dukket opp de dårligste dataanimerte dinosaurene jeg noensinne har sett. Dette varte kanskje i ti minutter, og spredd utover hele filmen ble det vist forskjellige galakser, asteroider, og planeter. Hvorfor?

Filmen kan uten tvil bli sammenlignet med The New World (om Pocahontas’ liv), og det er kanskje ikke så rart siden det er Terrence Malick som har regissert begge. Men i motsetning til The Tree of Life, så opplevde jeg The New World som en vakker film, med en historie og fortelling jeg virkelig fikk noe ut av. Mange sier at The Tree of Life er den vakreste filmen de har sett, men det eneste jeg fant vakkert i den var alle bildene fra verdensrommet (noe jeg alltid har vært fascinert av), men da kan jeg vel like gjerne bare se på en dokumentar om det. Begge filmene kan også oppleves som å se på to timer lange dikt (med svært lite dialog mellom karakterene), men The Tree of Life var absolutt 100 hakk mer sær, og alt for eksperimentell i mine øyne.

Har aldri vært noe særlig fan av Brad Pitt, men har heller ikke noe i mot han. Har i grunn ikke sett han i så mange roller (men elsket han i gjesterollen i Friends!). Jessica Chastain hadde virkelig et stort år i 2011, og gikk fra å være ukjent til å bli en av de skuespillerne alle prater om, og det er kanskje ikke så rart siden hun var med i hele 6 filmer som ble utgitt i fjor. Og hun er selvfølgelig nominert til Golden Globe for beste birolle for en av de (The Help). Hunter McCracken som spiller unge Jack var vel den som imponerte mest, mens det å se Pitt’s voldelige og strenge Mr.O’Brien var det som gjorde meg livredd gjennom skjermen!

Da filmen ble først vist til publikum under Cannes Film Festival var det virkelig forskjellige meninger, med både folk som forlot kinoteateret, og andre som hyllet filmen og Terrence Malick. Den mottokk den prestisjetunge prisen Palme d’Or under filmfestivalen, og har vunnet ytterligere 41 priser.

The Tree of Life er virkelig en sær film. Noen kinoteatere gikk tilogmed så langt og advarte publikum om den spesielle filmen, dens lille dialog, og Malick’s unike måte å lage film på. Selv blir jeg helt svimmel når noen prøver å være alt for kreative med merkelige kameravinkler, og virkelig prøver for hardt tvers igjennom. Selvom det er en kritikerrost film, betyr ikke det at vi vanlige kinogjengere faller unner samme kategori, og det gjør i alle fall ikke jeg! Tror jeg må gå et stykke tilbake for å finne en film jeg mislikte såpass mye, og det eneste positive jeg kan si om den er skuespillerprestasjonene. Dette er virkelig en spesiell film, og alt for spesiell for min del!


(Alle bildene er © Fox Searchlight Pictures)

Har du sett The Tree of Life?

14 thoughts on “Film: The Tree of Life

  1. Har vært superinteressert i å se denne filmen lenge, men hvis det er som du sier at det er mange sære kameravinkler og lite dialog er jeg ikke så interessert lengre.. Greit nok, jeg liker de fleste filmer hvis det visuelle er vakkert, men det må i det minste være en litt god dialog..

    // Jeg er superfan av actionfilmer med humoristiske innslag ihvertfall 😀 Anbefaler RED på det sterkeste ihvertfall 🙂 Tror de fleste liker den!

    • Det var veldig, veldig lite dialog, og det karakterene sa til hverandre var bak bakgrunnsmusikken så man hørte det så vidt. Skjønner ikke hvorfor den skal være så veldig vakker heller, for det meste av filmen er en gutt som gjør ugang og en random familie med sine familieproblemer…

      // Takk for tipset 🙂

  2. SV;Nej, ikke noe morsomt med pctrøbbel. Har på følelsen at min kræsjer snart og da er det ikke noe særlig vits med reperasjon pga den har allerede vært 2x. Tror det blir dyrer med reperasjon enn å investere i en ny pc.

Legg igjen en kommentar

