Film: The Santa Clause

År: 1994.
Regissør: John Pasquin.
Skuespillere: Tim Allen, Judge Reinhold, Wendy Crewson, Eric Lloyd, David Krumholtz.
Sjanger:
Komedie.
Lengde: 97 minutter.

The Santa Clause handler om den skilte barnefaren Scott Calvin som ved en ulykke blir vitne til at den nåværende julenissen dør utenfor huset sitt. Av en eller annen grunn tar han på seg nissedrakta, men det han ikke visste var at den som gjør nettopp dette blir den nye julenissen!

Tror jeg har sett på denne julefilmen hvert år siden første gang jeg så den, noe som sikkert ikke var lenge etter at den kom ut. Det er en ganske så morsom julefilm, men også med en del dramatiske ting. Kommer ikke fra en skilsmisse familie, men føler at filmen viser veldig realistisk hvordan det kan være, med alle de indre konfliktene mellom eks-paret, barn, og eventuelt nye partnere. Og juletider er kanskje ikke like enkelt for slike familier, noe filmen virkelig får frem.

 

Har alltid likt Tim Allen skikkelig godt, men det har jeg selvfølgelig fra komedieserien Home Improvement. I utgangspunktet så ble rollen Scott Calvin skrevet for en annen moromann, Bill Murray. Etter dette ble den tilbudt til Chevy Chase, før Tim Allen fikk rollen. Allen har faktisk sittet to år i fengsel på 70-tallet, og Disney har som regel å ikke ansette kriminelle, men i dette tilfelle fikk de gjort et unntak.

De andre skuespillerne i filmen er ganske så ukjente for meg, bortsett fra Judge Reinhold som jeg kan huske fra Beverly Hills Cop filmene som jeg sikkert ikke har sett noe av på en årrekke! Ellers så vet jeg at jeg har sett David Krumholtz i ganske små roller i random filmer (10 Things I Hate About You, Ray, Superbad).

Det beste i hele filmen er uten tvil Nordpolen! Da Scott og Charlie først ankommer Nordpolen ser det virkelig ekte, kaldt og forlatt ut. Helt til de entrer Julenissens verksted! Det ser egentlig ut som hva alle barn ser for seg Nordpolen, helt magisk! Det har jo blitt en del filmer med årene hvor det har vært forskjellige oppfatninger om hvordan Nordpolen ser ut, men denne er virkelig min favoritt! Elsker alle scenene på Nordpolen, det er så fargerikt, kreativt, julete, og ja, rett og slett bare helt magisk!

 

Da filmen ble utgitt var det en stor suksess, som førte til to oppfølgere som jeg faktisk ikke har sett (men tror ikke jeg har gått glipp av mye). Kritikerne var også veldig positive, og mente det var en herlig julefortelling som viser den gode gammeldagse julefølelsen som har blitt borte i de fleste moderne julefilmer. Og det kan jeg være ganske så enig i!

 

The Santa Clause er en fantastisk julefilm! Det er nesten så det ikke blir ordentlig jul for min del før jeg har fått sett denne filmen! Den får virkelig tilbake følelsen man hadde som barn da man trodde på julenissen av hele sitt hjerte. The Santa Clause er både spennende, morsom, trist og magisk tvers igjennom, fra begynnelse til slutt. Og kan få hvilken som helst grinch til å tro og håpe på julenissen, og Nordpolen!

(Alle bildene er © Walt Disney Pictures)

Har du sett The Santa Clause?

Legg igjen en kommentar

