Film: New Year’s Eve

 

År: 2011.
Regissør: Garry Marshall.
Skuespillere: Michelle Pfeiffer, Zac Efron, Robert De Niro, Halle Berry, Jessica Biel, Katherine Heigl, Jon Bon Jovi, Sofia Vergara, Ashton Kutcher, Lea Michele, Sarah Jessica Parker, Abigail Breslin, Josh Duhamel, Hilary Swank.
Sjanger:
Romantisk komedie.
Lengde: 118 minutter.

New Year’s Eve handler om livene til en rekke mennesker i New York på nyttårsaften, og forholdene mellom de. Enten de er søsken, foreldre og barn, nye forelskelser, eller gamle flammer, og det hele topper seg på denne magiske kvelden i den like magiske byen.

 

Egentlig så er den eneste grunnen til at jeg ville se denne filmen for å se kjendiser eller skuespillere jeg liker på storskjermen. Jeg faller faktisk ofte i den kategorien, og velger alt for ofte filmer jeg ser på ettersom hvilke skuespillere som er med. Og i New Year’s Eve er det ikke få skuespillere som er med! Filmen er nesten på en måte oppfølgeren til Valentine’s Day. Den har mange av de samme skuespillerne, samme regissøren, samme mønster med forskjellige historier, og er en romantisk komedie tatt utifra en generelt romantisk dag i disse menneskenes liv.

 

Men det er i grunn skuespillerne som er det beste med filmen. Historiene de i mellom er ganske så cheesy, og noen av parene er bare helt merkelig (f. eks. Zac Efron og 29 år eldre Michelle Pheiffer). Fortsatt så er det den store samlingen av skuespillere som bærer filmer, men det sier jo litt at det trengs bortimot 15 kjendiser for å redde en film. Selv likte jeg den merkelige kombinasjonen av Ashton Kutcher og Lea Michele, og følte virkelig for Sarah Jessica Parker’s karakter av en alenemor som sliter med sin tenåringsdatter (du vet at du begynner å bli voksen når man er 100% enig med foreldrene). Ellers ble jeg nesten litt fornærmet over hvordan Katherine Heigl’s karakter så fort tilga Jon Bon Jovi’s superstjerne/eks-kjæreste Jensen som fridde, for så å bare forlate henne. Og den som uten tvil sto for mest latter fra min side var Sofia Vergara!

 

Filmen ble ikke særlig godt mottatt av kritikerne, og har usle 7% på rottentomatoes.com. Og selvom den startet på toppen av kinolistene da den ble utgitt, har den ikke gjort det så aldeles mye bedre blant kinogjengerne heller. De fleste er kanskje lei av å se et dårlig forsøk fra Hollywood på å tjene mer penger, ved å la store kjente navn dukke opp i historier vi allerede har sett så alt for mye av fra før av.

 

New Year’s Eve er ikke så veldig mye å skryte av. Likte den bedre enn Valentine’s Day, men det er uansett ikke hva jeg vil kalle en fantastisk film. Den var søt og koselig, og fikk meg til å le. Men mer enn det ga den meg ikke. Tviler på at jeg kommer til å se den igjen, men hvis man er ute etter en cheesy film, med alt for mange moraler og klissete øyeblikk (noe man trenger nå og da), så er det vel kanskje ikke et dårlig alternativ!

(Alle bildene er © Warner Bros)

 

 

Har du sett New Year’s Eve?

Legg igjen en kommentar

