Topp ti reisemål: #6!

Det er på tide med enda et reisemål. Og det neste er # 6 på listen, et sted jeg har faktisk vært tre ganger 🙂

# 6 – Los Angeles

Los Angeles er vel en by alle har et forhold til, det er som New York, du føler du har vært der før du faktisk har det. Selv har jeg vært der tre ganger, første gang i 2006 da jeg var på språkreise med STS. Det var en utrolig følelse å endelig lande på LAX. Og kun noen minutter etter å ha landet på den amerikanske vestkysten så vi våres første kjendis! På høyden av LOST suksessen traff vi på Jorge Garcia som spilte Hurley/Hugo i den prisvinnende serien. Hvem skulle tro det, og det var spesielt stort siden jeg og venninna mi var mega svære LOST fans på den tiden.

^^ Fikk ikke lov å ta bilde sammen med han, av en dame som var i følget hans.
Så dette er det eneste beviset jeg har!

Siden mitt første opphold i Los Angeles var en del av en road-trip var det ikke mye vi fikk se av byen den gangen. Vi bodde i en liten bydel som heter El Segundo, rett ved flyplassen, og så ikke stort av denne (siden dagen/kvelden ble brukt til å bli kjent med hverandre). Den neste dagen reiste vi til Anaheim, og til Disneyland! Dette var jo selvfølgelig noe jeg gledet meg til, og det var selvfølgelig fantastisk. Men siden jeg ikke fikk med meg så særlig mye av LA første gangen jeg var der, ønsket jeg virkelig å reise tilbake, og det tok faktisk ikke mer enn 1 år.



I 2007 dro jeg og foreldrene mine på en ti-dagers tur til LA og Las Vegas. Vi var ca en uke i LA, men det ble satt en stor demper på turen da vi ikke fikk bagasjen våres, og hadde omtrent ingen ting (etter den hendelsen har jeg lært å pakke en god del mer i håndbagasjen min). Den tredje natten våknet Pappa brått av at han drømte om bagasjen våres, og var fast innstilt på at den sto på flyplassen (vi skulle jo få det levert på hotellet, men det skjedde ikke). Klokken tre om natten satt vi oss i bilen, og kjørte fra Anaheim til LAX. Og da skjønte jeg virkelig hvor stor denne byen virkelig er! Når det tar over en time å kjøre fra øst til vest av byen, midt på natta, uten trafikk. Men vi fant i alle fall bagasjen våres, ståendes i et hjørne av flyplassen!

^^ Her er vi på kjøretur langs kysten av LA, og stoppet i en av The Beach Cities (Manhattan Beach, Hermosa Beach, og Redondo Beach). Synes det var utrolig koselig der, og det er kanskje ikke så rart, når Manhattan Beach er en av de dyreste kystbyene i USA å bo i.

Ellers på denne ferie turen brukte vi mye tid på å kjøre rundt i hele LA, se de mest kjente stedene, og selvfølgelig en tur til Disneyland og Disney’s California Adventure. Og Universal Studios. Noen obligatoriske steder i Hollywood ble det også, som er merkelig nok der jeg har endt med å frekventert mest på mine turer til LA. Her finner man de kjente landemerkene som Kodak Theatre, Grauman’s Chinese Theatre, Hollywood Walk of Fame, og det kjente utendørs shoppingsenteret Hollywood & Highland Center.



^^ Det er kanskje noen som kjenner igjen dette huset?


^^ For det er jo Wisteria Lane! Desperate Housewives blir blant annet spilt inn i
Universal Studios, og Backlot Touren kjøren rett gjennom gaten
(det var ikke innspilling den dagen vi var der).

I mars 2010 reiste jeg til LA for tredje gang med Stine, en av mine gode venninner fra Disney. Og vi brukte i grunn også dagene våres til nyte det LA har å by på av både sightseeing og shopping, for det meste i Hollywood. Vi tok også en av de utrolig mange sightseeing turene som går fra Hollywood Boulevard, hvor vi så utrolig mye mer enn vi hadde gjort på egenhånd. Kjørte oppover Hollywood Hills (som jeg virkelig ikke skjønner at kjendiser velger å bo i, når de kan bo hvor som helst ellers), kjørte på den kjente Mulholland Drive, stoppet på et utrolig utsiktspunkt med utsikt over hele byen, og selvfølgelig med utsikt mot det ikoniske Hollywood-skiltet.

 

På sightseeing-turen ble det vist mange steder man kjenner igjen fra filmer, i tillegg til titalls kjendis-hjem i hovedsaklig Beverly Hills. Det var både hjem kjendisene bor i idag, og hjem som de klassiske Hollywood skuespillerne bodde i (som James Dean og Marilyn Monroe). Det mest følelsesladde var jo selvfølgelig å se huset hvor Michael Jacksom bodde, og døde i. Det var den samme porten som ble vist på TV verden over, hvor det fortsatt lå blomster og brev, og folk som sørget.

^^ Huset til Michael Jackson.

^^ Det er kanskje ikke så mange som ser hva dette er annet enn en random bygning, men det er også kanskje noen som kjenner igjen denne fra Pretty Woman! Dette er bygningen Vivian (Julia Roberts) bor i, og på denne trappen er den siste scenen i den romantiske filmen.

En kveld vi hang i Hollywood bestemte vi oss også for å ta turen innom Madame Tussaud’s Wax Museum, noe jeg aldri hadde vært på før. Vi fikk i alle fall slått i hjel en god del tid der, og kameraet fylte seg fort opp med bilder. Utrolig morsomt, og vil absolutt anbefale å ta turen innom et av Madame Tussaud’s hvor enn du er i verden 🙂


Et annet kjent sted jeg har besøkt et par ganger er Santa Monica Pier. Alle kjenner vel igjen bildet av pieren med pariserhjulet sitt. Det er et sted som man må besøke, og kanskje ta en drink eller to (eller middag) på restauranten helt på enden av pieren.

Selvom jeg har vært i LA tre ganger, har jeg ikke opplevd i nærheten av alt som jeg skulle ønske! Det er en helt enorm by, som man virkelig ikke forstår størrelsen på før man har opplevd det selv. Det er så gigantiske avstander mellom alle stedene som er verdt å få med seg, at det er vanskelig på de relativt korte ferieturene jeg har hatt der. For hver gang må man jo gjøre det som man likte best fra forrige gang, og så prøve å få gjort noe nytt. Og det er alltid noe nytt å få med seg!

Tror ikke jeg har nevnt det så veldig mye på bloggen min, men jeg har jo store planer om å flytte til USA for å gå på skole, og LA er absolutt en av stedene jeg kunne tenkt meg å bo. Men enn så lenge er jo det fortsatt en drøm, og det er ikke akkurat den eneste byen jeg skal søke på skoler i. Jeg føler meg kanskje også litt «dratt» i retningen av LA, pga min store kjærlighet for film, og det er utrolig morsomt å faktisk ha vært i Hollywood. Jeg bare drømmer om hvor fantastisk det kan ha vært i Hollywood’s Golden Era!

^^ Her er jeg i det som kanskje er hjertet av Hollywood, Kodak Theatre,
dagen før Oscar utdelingen 2010! Gikk på den røde løperen
tilogmed, bare med plastikk over som kan sees på bildet.

Uansett, så er LA sikkert en by alle er nysjerrige på, og det er absolutt verdt å få med seg. Men jeg skjønner vel også at det ikke akkurat er den type by alle vil trives i. Men selvfølgelig, det er jo så utrolig mye forskjellig å finne på der, at det virkelig blir hva man gjør det til selv. I LA finner man alt!

 

Har du vært i Los Angeles?

Legg igjen en kommentar

