Topp ti reisemål: #3!

Nå har jeg kommet til topp tre, og dette er de tre plassene det er absolutt ikke noe tvil om! 

 

#3 – Gardasjøen

Fantastiske Gardasjøen (Lago di Garda), som ligger i Nord-Italia er helt fortryllende vakkert! Innsjøen er på størrelse med Mjøsa, og er den største i Italia. Den ligger i mellom storbyene Milano og Venezia, og samtidig omringet av de Italianske alpene.

Gardasjøen er et perfekt feriested i mine øyne! Langs hele innsjøen finner man små, typiske italianske landsbyer, med trange gater og strand kafèer. Bademulighetene er ypperlige, vannet i Gardasjøen må være det mest fantastiske jeg noensinne har badet i, det er ferskvann, men føles samtidig ut som saltvann, og temperaturen i vannet da jeg har vært der tidligere (juni, august og oktober) var så nærme perfeksjon som mulig! Det var så jeg virkelig trodde jeg hadde havnet i Edens Hage, for vannet var helt herlig for en bade nymfe som meg selv.

Shoppingmulighetene er det heller ikke noe å si på, det er jo tross alt Italia! Og det samme med maten, har vel aldri spist så mye god mat før! Det er selvfølgelig en del attraksjoner her, og for meg er det toppen av kransekaka. Ikke langt unna innsjøen finnes Italia’s to største fornøyelsesparker Gardaland og Movieland, og der er det fullt mulig å kjenne på noen G-krefter!

 

Første gang jeg var i Italia var i 2006, og da kjøpte vi faktisk en reisepakke, noe familien min aldri hadde gjort før. Da var det fullt opplegg, og bodde på en fint hotell med utsikt over hele Garda. Men personlig synes både jeg og familien min at det var litt slitsomt, uten å kunne bestemme noe særlig selv av ferieturen. Foreldrene mine hadde vært i Garda et par ganger før, og nå var jeg blitt like forelsket i stedet.

To år senere reiste vi til Gardasjøen igjen, i ti dager, og bodde i en liten by som heter Bardolino, kun få minutter fra byen Garda. Det er uten tvil det stedet vi har vært mest, og synes er helt fantastisk. Sommeren 2011 var vi tilbake igjen, da bodde vi i en leilighet i Desenzano, den største byen rundt innsjøen. Og avsluttet ferieturen med å bo midt i smørøya av Garda by.


^^ Havnen i byen Garda.

Har du vært ved Gardasjøen før?

Legg igjen en kommentar

