Topp ti reisemål: # 10!

Hadde lyst til å ramse opp mine topp ti favoritt reisemål, som jeg har vært så heldig å få besøke. Så her kommer da #10 på listen min, og det er kanskje ikke så rart av 7 av 10 på listen er i USA, men så har jeg reist en god del i det store landet, og ikke vært så utrolig mange andre steder. Men alle ti stedene er steder jeg gjerne vil reise tilbake til, og alle stedene fra topp 7 har jeg faktisk vært to eller flere ganger.

Så her kommer da det første reisemålet på listen: #10!

#10 – Grand Canyon

Sommeren 2006 var jeg på språkreise med STS, hvor vi kjørte fra Los Angeles til New York City i tre uker. Et av de første stoppene var Grand Canyon i Arizona, et av USAs mest besøkte reisemål! Og det var litt av et syn! Det er så utrolig svært at man greier ikke å se det for seg uten å ha vært der selv. Den er 446 km lang, opp til 29 km bred, og er på det dypeste hele 1800 meter! Husker så godt da jeg sto på toppen ved Visitor centeret, og så ned på menneskene på stien i bunn av juvet; måtte stå helt stille i sikkert et minutt før man faktisk så de bevegde på seg, det er såpass langt ned!

Selve Grand Canyon, som ligger på UNESCOs verdensarvliste, ble skapt av Colorado-elven iløpet av flere millioner år, men ble ikke oppdaget av europeere før i 1540. Da hadde indianere allerede bodd der i over 3000 år. Så det er også mulig å få med seg en god del historie hvis man tar turen innom Visitor centeret på South Rim. Området er altså delt inn i to hoveddeler, North Rim som er mer øde fordi det er vanskelig å komme til, og South Rim som er mer turistvennlig.

 

Det er også en del å finne på i Grand Canyon, spesielt for de som liker en aktiv ferie. Det mest populære er rafting, hiking og selvfølgelig helikopter turer. Selv valgte jeg kun å være med på helikopter tur, men tenk å kunne si at første gang man satt i et helikopter fløy man over selveste Grand Canyon! Det var en helt utrolig opplevelse, og er absolutt noe man burde ta seg råd til når man først er der!

Noe annet som er populært å få med seg soloppgangen over Grand Canyon. Dette er noe vi også gjorde, og måtte stå opp i 4-tiden for å få det med oss. Et helt utrolig vakkert syn, av den vakre jorda vi bor på.




Det er nok noe folk sikkert helt glemmer når de reiser på ferie til USA, at det er så utrolig mange nasjonalparker der som er så absolutt verdt et besøk. Jeg har kun vært i noen få av de, og kunne absolutt tenkt meg å besøke flere!

 

Har du vært i Grand Canyon?

Legg igjen en kommentar

