Topp ti drømmereisemål: #7!

 

#7 – Canada!

Det er jo ingen hemmelighet at jeg elsker USA, så har alltid lurt på hvorfor jeg aldri har kommet meg til det vakre nabolandet Canada! Ble kjent med flere fra Canada da jeg jobbet i Disney World, og herlig mennesker er det ingen tvil om at det er der!

Men når jeg nevner Canada her er jo det et ganske svært reisemål! Det er jo tross alt verdens nest største land! Aller helst ville jeg besøkt minst èn av de største byene  – Toronto, Montreal, og Vancouver. I tillegg er nok et besøk til Edmonton og et av verdens største kjøpesenter (var verdens største frem til 2004) noe jeg uten tvil drømmer om!

West Edmonton Mall ligger i provinsen Alberta, og huser over 800 butikker og får over 28 millioner besøkede hvert år! Det er kanskje ikke så rart når kjøpesenteret har både en fornøyelsespark, verdens største innendørs badeland, skøytebane, sjøløve basseng, 18-hulls mini-golf, kino, og en svær arkade.

Men et besøk til en av storbyene ville nok uansett vært mer vennlig mot lommeboka, så har lyst til å «komme meg over grensa» en gang for å besøke en av storbyene kun for å ha vært der. Vet ærlig talt alt for lite om byene i Canada, og landet generelt, og et besøk hadde vel vært en ypperlig anledning til å lære litt mer.

Men utenom storbyer er jo Canada i en mer grad et av verdens vakreste land! I alle fall ut i fra bilder jeg har sett av både fjellkjeder og prærier.

^^ Montreal, den nest største byen i verden hvor fransk er det største språket. Den største er Paris.

^^ Toronto, en av de mest multi-kulturelle byene i verden!

^^ Vancouver, stor havneby som ligger helt vest i landet, på grensen til USA.

Personlig føles Canada ut som et land jeg absolutt må komme meg til en dag, bare for å ha vært der. Og hvis jeg flytter tilbake til USA skal man ikke se bort i fra det!

Har du vært i Canada?


Legg igjen en kommentar

