Topp ti drømmereisemål: #5!

Da har jeg kommet til topp fem, og her kommer et sted sikkert alle drømmer om!

 

#5 – Hawaii!

Jeg elsker jo USA, og har vel en liten drøm om å få besøke alle de 50 statene, og Hawaii er nok den jeg vil besøke aller mest (av de jeg ikke har besøkt enda)! Har fått sett de vakre omgivelsene og det utrolige landskapet på Hawaii gjennom utallige filmer og TV-serier, og det er virkelig bra reklame for den uimotsåelige øy-gruppa. Jeg kan se for meg en ferietur til Hawaii kunne vært en ypperlige mulighet til å kombinere både slappe-av-ferie og aktivitetsferie, og det ville vært midt i blinken!

Hawaii ligger midt i Stillehavet, og ble i 1959 det siste tilskuddet til USA. Det er tilsammen 8 øyer som regnes som hovedøyene, men det er mange flere små øyer som omringer Hawaii, som alle er vulkanske øyer. Vulkanene som er der regnes som aktive vulkaner, og Hawaii Volcano National Park er et av de største turistattraksjonene. Alle de 8 øyene har forskjellige egenskaper, som f.eks Niihau som kun har vært bebodd av Native Hawaiians, og kun deres familier har hatt adgang til øya. Eller Kahoolawe som har vært et bombe teststed til Marinen, og er fullstendig ubebodd.

 

Hovedstaden, og den største byen, Honolulu ligger på øya Oahu. Dette er den mest befolkningsrike øya, hvor 85% av de 1 million innbyggerne på Hawaii bor. Her befinner minnesmerkene ved Pearl Harbor seg; Waikiki beach, en av de mest kjente strendene i verden; North Shore, hvor man kan finne noen av de største bølgene på jorda som gjør det til et hjemsted til surfere.

 

En tur til Hawaii frister så utrolig mye, hvis jeg hadde jobbet som servitør i USA hadde jeg absolutt prøvd å fått med meg en tur hit! Jeg ser på Hawaii som et sted jeg bare absolutt må komme meg til en gang, og når det skjer kommer det sikkert til å føles ut som om jeg har vært der før. Man kan sikkert se fra noen av bildene over at man kjenner igjen naturen der, fra f.eks LOST eller Jurassic Park. Hawaii kan neste føles ut som New York, hele stedet er et levende film-set. Men det er ikke det som frister aller mest med Hawaii, men bare det å få oppleve alt det vakre og spennende som finnes på denne fantastiske øy-gruppen!

 

Har du vært på Hawaii før?

One thought on “Topp ti drømmereisemål: #5!

Legg igjen en kommentar

