Film: Home Alone 2

År: 1992.
Regissør: Chris Columbus.
Skuespillere: Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard, Catherine O’Hara.
Sjanger:
Komedie.
Lengde: 120 minutter.

Home Alone 2 handler igjen om Kevin og familien hans som skal på juleferie, dette året til Florida. Men på flyplassen blir det litt forvekslinger, og Kevin blir borte fra familien og ender opp på et fly alene til New York City. I storbyen befinner også de nyrømte skurkene fra den forrige filmen seg, og nå er de ute etter hevn!

 

Filmen begynner ganske nøyaktig ett år etter den forrige, og handlingen er stort sett den samme. Men uansett, så er dette faktisk en av de få gangene hvor jeg liker oppfølgeren bedre enn originalen. Personlig synes jeg Home Alone 2 er hakket bedre på alt som gjorde den originale så fantastisk. Den er absolutt mer morsom, kosligere, og den gir mer mye større julestemning. Overraskelsesmomentet og originaliteten er kanskje ikke så veldig tilstedeværende. Men i motsetning til en film som The Hangover 2, som også følger mye av den samme oppskriften som sin originalfilm, så får Home Alone 2 til virkelig alt den prøver på.

 

Som jeg nevnte, så er denne filmen mye morsommere i mine øyne. Kan virkelig ikke huske hvor mange ganger jeg lo til jeg gråt av denne filmen, og det gjør jeg vel fortsatt. Hovedsaklig så er det de to skurkene, spilt av Joe Pesci og Daniel Stern som gjør mye tullete ting. Men det som kanskje gjør denne filmen enda bedre, er den like skrullete gjengen på Plaza Hotellet spilt av Dana Ivey, Rob Schneider og Tim Curry. Elsker scenene hvor en eller flere av de er med!

 

 

Min favoritt scene i filmen har alltid vært inne i Duncan’s Toy Chest, den svære leketøysbutikken Kevin besøker. Da skjønner man kanskje at dette er en film jeg så på da jeg var yngre. Men hadde uansett blitt like ivrig som et barn hvis jeg kunne fått besøke en så fantastisk leketøysbutikk. Dessverre så eksisterer ikke butikken i filmen, men den er faktisk basert på FAO Schwarz, som sikkert ikke er i nærheten av like magisk som butikken i filmen!

 

 

Det er kanskje ikke store forskjellen på Home Alone 1 og 2, pleier å se begge hver jul, så det kan bli vanskelig å skille på de to. Og selvom filmen gjorde det relativt bra på kino, var den absolutt ikke den samme store suksessen som originalen. Heller ikke kritikerne var noe særlig snille mot filmen, så det er kanskje bare meg som ikke greier å se subjektivt på denne filmen. Men uansett, så har oppfølgeren alltid vært favoritten min, og det kommer neppe til å forandre seg. Selvom man kan argumentere at originalfilmer er alltid best, hender det at oppfølgeren slår til med enda et hakk, og det føler jeg at Home Alone 2 gjorde.

 

 

Har du sett Home Alone 2?
Hvilken er din favoritt, Home Alone 1 eller 2?

Legg igjen en kommentar

