Dubai & Abu Dhabi

Ja, jeg vet, er jo ferdig med min drømmereisemål countdown, men kom selvfølgelig på halvveis i nedtellingen min at det er jo et eksotisk reisemål jeg har glemt! Og det er nemlig to av de største byene i De Arabiske Emiratene!

 

Dubai & Abu Dhabi!

Mest av alt drømmer jeg om å reise til Dubai, men etter å ha sett Sex and the City 2 måtte jeg jo slenge med Abu Dhabi også! Vet nok sikkert alt for lite om disse stedene, men jeg drømmer om å se forskjellige kulturer og UAE må være et ypperlig land å besøke for å få inn litt kultur med spiseskje. Dubai har jo blitt en av reisemålene for de rike, med det fantastiske 7-stjerners hotellet Burj al-Arab.

 

I tillegg er Dubai blitt kjent for de fleste for sin fremragende tankegang, og futuristiske eiendomsplaner. Med flytende palme-øyer, og selve jordkloden rekonstruert er dette stedet hvor arkitektene kan få tenke fritt.

Her finner man også flere gigantiske kjøpesentre (med opp til 1200 butikker!) Og så må man selvfølgelig besøk et souk, de historiske markedene hvor det selges lokale råvarer, krydrer og tekstiler.

 

 

Abu Dhabi er jo selvfølgelig verdt et besøk, byene ligger jo ikke langt unna hverandre. Dette er faktisk en av de mest moderne byene i verden, og det som virkelig fikk meg til å slå sammen Dubai og Abu Dhabi i et innlegg er, wait for it, her finner man nemlig verdens raskeste berg-og dalbane!! (Den har visst slått Kingda Ka i New Jersey som jeg kjørte i 2006) Berg-og dalbanen befinner seg i det store Ferrari World i Abu Dhabi, og har fått navnet Formula Rossa, og når 240 km/t! For meg som elsker berg-og dalbaner er dette i seg selv grunn nok til å reise halve jorda!

 

Abu Dhabi og Dubai er som alle eksotiske reisemål annerledes enn det vi er vandt til, og her er det mange regler man som turist må sette seg inn i, som hvordan kvinner skal kle seg, ugifte har ikke lov til å holde hender (m.m selvfølgelig), og alkoholinntaket er veldig strengt. Altså, helt motsatt av den kulturen vi er vandt med. Men når man drar på en eksotisk ferie til en annen kultur kan man ikke forvente annet, og selv syntes jeg det hadde vært fantastisk å faktisk få se en annen levemåte, og noe nytt. Drømmer vikelig om et besøk til Dubai og Abu Dhabi, selvom det virker veldig fjernt, og antageligvis ikke det stedet det er vanligst å reise til.

 

 

Noen som har besøkt endten Abu Dhabi eller Dubai?

Legg igjen en kommentar

