Topp ti reisemål: #4!

Dette er faktisk et av de reisemålene jeg har gledet meg mest til å skrive om! Elsker denne byen, så her kommer det neste reismålet på min countdown 🙂

#4 – Washington D.C.

Dette er kanskje ikke et reisemål mange nordmenn reiser til, og når man først skal over Atlantern er nok ikke USAs hovedstad et naturlig valg. Men det burde det være!

Byen ligger på østkysten av USA, på grensa mellom Maryland og Virginia. Dette er for at ingen stat skulle være hjemmet til hovedstaden, derfor ble det grunnlagt et lite området som fikk navnet Washington D.C. Navnet er etter den første presidenten George Washington, mens D.C. står for Disctrict of Colombia.

^^ Den kjente Washington Monument, som er det høyeste bygget i byen.

Selv falt jeg for byen da vi var innom der på språkreisa med STS i 2006, og hadde to dager i byen. Da ble det nattsightseeing av alle monumenter og minnesmerker, som blir lyst opp av lyskastere. Dagen etter tilbrakte jeg og venninna mi Christina på å rusle rundt i alle museumene på det verdenskjente National Mall.

 

Da jeg bodde i Florida dro jeg og den ene roommaten min på en helgetur til Washinton D.C. Hadde lenge hatt lyst til å reise tilbake, så var glad at det ble til det. Vi bodde kun en busstur unna sentrum, og brukte dagene våres på typiske sightseeing ting. Vi var der faktisk på 4 Juli, så den dagen gikk selvfølgelig bort til å feire USAs nasjonaldag, med parade, fyrverkeri og konsert foran The Capitol. Der var vi så heldig å få med oss The Queen of Soul, selveste Aretha Franklin! Samt Barry Manilow og Natasha Bedingfield, men det var  uten tvil Franklin som var høydepunktet for meg!

 

Byen er mest kjent for The National Mall, som er et stort parkområde (og en nasjonalpark), hvor verdenskjente museumer, monumenter, Kongressen og Det Hvite Hus ligger på rekke og rad. Det jeg likte aller mest var å gå i alle museumene, og mine to favoritter er Air & Space Museum og American History Museum.

^^ Det er også en del forskjellige minnesmerker for kriger amerikanere har tatt del i.
Dette er fra WW2 Memorial,
et stort område dedikerte til hver enkelt stat og
amerikansk territorie som var med i krigen,
samt for alle de falne soldatene.

Washington D.C. er en slik by man kan bo i og fortsatt ikke få sett og gjort alt. Det er utrolig mye å gjøre der, og jeg har kun sett en brøkdel av det jeg vil se av byen. D.C. er så utrolig mye mer enn bare rundt The National Mall, hvor jeg har tilbrakt det meste av mine to turer til byen.

Jeg forelsket meg så mye i byen, at jeg hadde et av mine største prosjekter i reiseliv på vidergående om nemlig Washington D.C. Hadde mye å fortelle, og mye nytt å lære. Det er en by jeg absolutt ønsker å reise tilbake til, og en som jeg absolutt vil anbefale. Det er en perfekt langweekend destinasjon, men dessverre går det neppe noen direkte fly fra Norge. Men hvis man første er i USA, er hovedstaden en by man absolutt burde få med seg!

Har du vært i Washington D.C.?

Legg igjen en kommentar

