Film: Footloose (2011)

År: 2011.
Regissør: Craig Brewer.
Skuespillere: Kenny Wormald, Julianne Hough, Dennis Quaid, Andie MacDowell, Miles Teller og Patrick John Flueger.
Sjanger:
Musikk, drama, komedie.
Lengde: 113 minutter.

Footloose handler om Ren MacCormack som flytter fra Boston til den lille byen Bomont for å bo med sin tante og onkel etter at moren døde. Der finner han fort ut at byen har et helt annet sett med regler, som ble innført etter en ulykke hvor fem ungdommer omkom. Det er verken lov til å danse eller spille høy musikk, og sammen med alle andre unge prøver Ren å få endret loven.

Jeg elsker den originale Footloose fra 1984 med Kevin Bacon i hovedrollen! Det er definitivt en av mine favoritt filmer fra 80-tallet (og de er det mange av!), og en av filmene jeg kan se om og om igjen, og aldri bli lei! Den er kanskje litt cheesy, men noen ganger trenger man det også. Jeg var derfor veldig skeptisk da jeg fikk høre at de skulle lage en remake allerede, noe som aldri er populært blant filmers fanbase. Men måtte jo selvfølgelig få den med meg, og kan bare si at jeg ble virkelig positivt overrasket!

Hadde hørt at det var en ganske bra remake, og på rottentomatoes.com har faktisk remaken 70%, mens originalen kun har 57% (Rotten Tomatoes er en samling av kritikernes anmeldelser, og blir gjort om til prosenter). Og jeg tror nesten jeg må slå meg enig! Mens jeg elsker originalen, var det virkelig noe fresht med remaken. Det jeg også likte var at det ikke var en bilde-for-bilde remake av filmen, men heller en litt nyere vri på historien. Kun noen av de aller viktigste scenene var ganske så like (som f.eks scenen hvor Ren danser på et varelager og Ariel finner han der), andre var gjort litt nyere vri på (som scenen hvor de kjører omkapp med bussene, i originalen var det Ren og Chuck som kjørte mot hverandre med traktor), og ellers var det lagt til for det meste scener som ikke en gang var med i originalen!

Noe av det absolutt beste med Footloose er musikken! Var utrolig spent på hvilke sanger de skulle ta med fra det originale soundtracket, men det var kun med et par stykker. Men likte virkelig musikken i denne filmen, uansett! Det var litt av alt i stedenfor kun 80-talls pop, og må ærlig talt si at remaken ga meg mer lyst til å danse enn originalen!

De fleste skuespillerne i filmen har jeg aldri sett noe til, bortsett fra Dennis Quaid og Andie MacDowell. Likte både Kenny Wormald som Ren og Julianne Hough som Ariel. Likte faktisk Hough mye bedre enn Lori Singer som spiller Ariel i originalen. Vet ikke hva det er, men hun har bare alltid irritert meg! Likte faktisk castingen ganske godt, og er glad at verken Zac Efron eller Chace Crawford endte opp med å spille Ren, en rolle de begge takket ja til, men måtte trekke seg ut av.

Historien i Footloose er basert på hendelser i den lille byen Elmore City i Oklahoma, hvor dansing var forbudt frem til 1980, før noen ungdommer endelig gikk sammen for å få til et prom. Da hadde dansing vært forbudt i byen siden 1861. Inspirasjonen til filmen ble først til originalen fra 1984, før det ble satt opp en musikal basert på historien i 1998. Den gikk på Broadway og i London i 10 år, og ble nominert til fire Tony Awards.

Var jo som sagt veldig skeptisk da jeg satt meg ned for å se filmen, men ble virkelig positivt overrasket! Tror jeg kommer til å slite i fremtiden når jeg skal se Footloose, om jeg skal se på originalen eller remaken, for denne kommer uten tvil til å ende opp i DVD hylla! Synes den var lagd helt perfekt for å være en remake av en film jeg allerede elsket, og det er virkelig en film som vil få deg i godt humør! Gleder meg allerede til å se den igjen!

(Alle bildene er © Paramount Pictures)

Har du sett enten originalen eller remaken av Footloose?

Legg igjen en kommentar

