Film: Top Gun


År: 1986.
Regissør: Tony Scott.
Skuespillere: Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards.
Sjanger: Action, drama.
Lengde: 110 minutter.

Top Gun handler om jagerfly piloten Maverick, som får plass sammen med sin bestevenn og co-pilot Goose på den prestisjefulle Top Gun skolen. Filmen handler om hans tid der, og den emosjonelle berg-og dalbanen det er. Det blir naturligvis flere intriger mellom de andre elevene, samtidig som han også faller for den kvinnelige instruktøren Charlie.

Jeg har alltid likt maskinerier som går fort, og utgir mye G-krefter. Og disse kan man nærmeste føle av å se på denne filmen! Det må være noe av den beste filmopplevelsen jeg har hatt, eller har, hver gang jeg ser på Top Gun, med surround sound på full guffe slik at hele bygningen rister! Å høre jagerflyene ta av med Kenny Loggin’s Danger Zone i bakgrunn er rett og slett helt utrolig herlig!

Top Gun er produsert av ingen ringere enn Jerry Bruckheimer, antageligvis den mest kjente produsenten i Hollywood, hvor stort sett alt han har noe med blir til gull (Pirates of the Caribbean, CSI osv). Regissøren Tony Scott er mindre kjent for meg, siden dette er den eneste filmen hans jeg har sett. Når det gjelder Tom Cruise, så liker jeg hans 80-talls filmer, og har vel egentlig ikke noe imot hans merkelige oppførsel de senere årene. Uansett hvor skrullete han er, så er det vel umulig å si at han ikke så bra ut i Top Gun! Men den mest fargerike og morsomme rollen i filmen er sidekicken Goose, spilt av Anthony Edwards, kanskje mest kjent fra ER/Akutten, men jeg så han sist i fantastiske Zodiac (2007).

Noe annet som jeg synes er helt fantastisk med filmen er soundtracket! Det er et av mine favoritt filmsoundtracks, om ikke min absolutt favoritt. Artistene/bandene er mer eller mindre ukjente for meg, men har alltid elsket sangene som er med i filmen. Og den mest kjente er jo selvfølgelig «Take My Breath Away» av Berlin som filmen vant Oscar for (Mens den ble nominert til Beste Lyd, Beste Redigering og Beste Effekter/Lyd effekter).

Nevnte allerede hvor mye jeg elsker denne filmen, og ser absolutt ingen grunn til at noen ikke har sett den og elsker den like mye som meg. Den er rett og slett fantastisk fra begynnelse til slutt, med både action, drama og romantikk, som gjør det til en perfekt film i mine øyne! Det er en film som kommer til å få deg til å le, men også til å gråte. Får alltid en klump i halsen når jeg ser den mest triste scenen i filmen (prøver å ikke røpe for mye, hehe). Så det er film det er absolutt verdt å få med seg, ikke kun for å gråte en skvett, men får å nyte adrenalinkicket denne fantastiske filmen gir!

^^ Introen til filmen.
Watch and listen, elsker det!


Har du sett Top Gun?

Legg igjen en kommentar

