Film: The Help

År: 2011.
Regissør: Tate Taylor.
Skuespillere: Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain.
Sjanger:
Drama.
Lengde: 146 minutter.

The Help handler om den håpfulle forfatteren Skeeter midt under borgerrettighetsbevegelsen i Mississppi, og som er mer vennlige mot de fargede enn de fleste andre. Hun bestemmer seg for å skrive en bok om de fargede kvinnene som lever som hushjelp for de hvite, og hva de går gjennom på daglig basis. Men i 1960-tallets USA kunne dette skape problemer, og Skeeter og hushjelpene som hjelper henne med å skrive boken kan risikere fengsel hvis de blir tatt.


Hadde gledet meg til denne filmen i lange tider, og det kun av en grunn: Emma Stone! Hun er uten tvil min nye Hollywood yndling, og det virker ut som uansett hvilken film jeg ser så dukker hun plutselig opp på skjermen, endten i en liten rolle eller stor rolle. Elsket henne fra jeg så debut filmen Superbad, og gleder meg til å fortsette å følge hennes karriere!

I denne filmen er hun like herlig som alltid, og leverer en sassy tolkning av rollen. For vi som har vokst opp flere tiår etter at handlingen tok sted, så er det lett å føle for rollen til Skeeter, som prøver å vike bort fra raseskillet på sin egen måte. Det er lett å leve seg inn i rollen hennes, og Emma Stone er en fryd å se på skjermen!


The Help av basert på boken med sammen navn skrevet av Kathryn Stockett. Den ble utgitt i 2009 til stor begeistring, og var en umiddelbar hit. I august 2011 var det blitt solgt mer enn 5 millioner kopier av boken, og den hadde ligget på New York Times Best Seller List i over 100 uker! Og en filmatisering i disse dager var vel kanskje en selvfølge.

Siden filmen hadde premiere i august har den gjort stor suksess! Den toppet kinolistene, og holdt seg der i 25 dager. Kritikerne var like positive som kinogjengerne, og det eneste negative var at den ikke var like bra som boken, som aldri er overraskende.

Synes at filmens 2 timer og 26 minutter fløy unna, og når filmen var ferdig kunne jeg faktisk tenkt meg å bare fortsette å se videre om historiene til disse kvinnene. Og det som overrasket meg aller mest, filmen var jo utrolig morsom! Det var ikke mange scener som var über alvorlige og dramatiske, og hele filmen fikk en skikkelig lystig tone over seg av alle de fantastiske one-liners-ene, totalt upassende humor til tider (men til å le seg ihjel av!), og bare en helt utrolig fremførelse av alle skuespillerne.

Bryce Dallas Howard spilte den bitchy og sjefete Hilly til fingertuppene, og Octavia Spencer var helt fantastisk som den fargerike Minny. Jessica Chastain var virkelig den sorte fåren på flere måter i filmen, og jeg elsket alle scenene hun var i! Og selvfølgelig som jeg nevnte innledningsvis var Emma Stone sin strålende selv som alltid. Synes i grunn at Viola Davis ble satt i skyggen av alle de andre, men det kanskje på grunn av de andre sterke, rappkjefta og minneverdige karakterene.



Jeg kan se for meg at dette er en film som burde bli vist i engelsktimene eller historietimene, for man får virkelig et innblikk i hvordan det var å leve i 1960-tallets USA, og Jackson, Mississippi sto frem på skjermen som det verste stedet, med tanke på raseskillet. Man får oppleve hvordan de fargede hadde det på daglig basis, og det er dessverre en stor del av USAs historie, som er nødvendig å vite.

Ellers syns jeg det var forfriskende å se en film fra 60-tallet, kan ikke huske sist jeg så det. Alt så skikkelig autentisk ut (ikke at jeg er noe ekspert på det), og tilogmed musikken var typisk fra den tiden, og var nesten så jeg måtte opp å danse da Ray Charles’ «Hallelujah I Love Her So» ble spilt!

The Help er en forfriskende film, med ikke så utrolig mye drama som man tror, med tanke på handlingen. Filmen leverer komedie på en smart måte, og vil hylle de som har skrevet manusskriptet! Skal snart begynne å lese boken, så lurer virkelig på om den blir like morsom. Det er en film som man absolutt, og er helt nødvendig, å få med seg! Det er uten tvil en av de beste filmene jeg har sett i år, og gleder meg allerede til å se den igjen, og ikke minst lese boken filmen er basert på!

(Alle bildene er © DreamWorks)

Har du sett The Help?

Legg igjen en kommentar

