Film: The Dark Knight

(Noen spoilere for de som ikke har sett filmen!)

År: 2008.
Regissør: Christopher Nolan.
Skuespillere: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Gary Oldman, og Maggie Gyllenhaal.
Sjanger: Action.
Lengde: 152 minutter.

The Dark Knight starter noen måneder etter Batman Begins sluttet, og nå er det en ny skurk som prøver å ødelegge Gotham City. Sammen med den nye statsadvokaten Harvey Dent og politimannen Jim Gordon prøver Batman å ta knekken på både The Joker og fortsette kampen mot mafiaen. Men The Joker viser seg å være mer destruktiv og skaper mer kaos enn noen kunne ane!

 

Jeg så faktisk The Dark Knight før jeg så Batman Begins. Jeg dro kun på kino for å se Heath Ledger’s siste fullførte rolle. Men jeg falt jo fullstendig for denne filmen, og det ble fort til en av mine favoritt filmer noensinne! Så den hele fire ganger på kino i løpet av August 2008! Husker jeg fikk frysninger hver gang jeg så filmen på kino, og det fikk jeg jaggu da jeg så den forrige uke også (for sikkert 20. gang)! Elsker virkelig The Dark Knight helt utrolig mye!

Men det er jo ikke bare jeg som elsker filmen såpass mye. The Dark Knight slo alle rekorder da den ble utgitt sommeren 2008. Den hadde rekorden for mest solgte billetter i åpningshelgen noensinne, men ble slått av Harry Potter and the Deathly Hallows Pt. 2. Skal ikke nevne alle rekordene den slo, for det er til å bli svimmel av! Men den er fortsatt, selvfølgelig, en av de filmene som har tjent mest penger noensinne!

 

Man kan sikkert komme opp med mange forskjellige grunner til at TDK gjorde det betydelig bedre enn dens forgjenger, men de fleste tenkte nok som meg, og ville se en herlig skuespillers siste rolle. Og Heath Ledger virkelig stjal showet uansett! Jeg har vel nevnt før at TDK hadde ikke vært det samme uten han, og hans tolkning av The Joker, som også noen mener er en av grunnene som førte til hans alt for tidlige død.

I forberedelsene for rollen som The Joker, gikk Heath Ledger i dekning på et hotellrom i seks uker. Der er det blitt sagt at han gikk dypt inn for å sette seg inn i psykologien til karakteren, og utviklet måten han pratet og lo sin sadistiske latter. Ledger sa selv at han baserte mye av karakteren på Sex Pistols frontmannen Sid Vicious og Alex DeLarge fra A Clockwork Orange. Han bega seg såpass mye inn i denne ondskapsfulle karakteren, at han fikk blant annet problemer med å sove, og det var overdose av sovepiller som tok livet hans. Da Ledger døde brått, så alt for tidlig, 22 Januar 2008 ble det fort spekulert i hva dette ville gjøre med filmen. Men han hadde allerede rukket å spille inn alle scenene sine, og alt post-production arbeid. Rollen som The Joker ble hans siste fullstendig gjennomført rolle. Som de fleste vet vant han Oscar året etter for Beste Birolle, og han vant til sammen 32 priser for sin rolle som The Joker.

 

(weheartit.com)

Men det er jo ikke kun Heath Ledger og The Joker filmen handler om. The Dark Knight fokuserte ikke kun på den mest kjente fienden til Batman, men også Two-Face/Harvey Dent. Elsker virkelig også denne karakteren, og liker absolutt hvordan Christopher Nolan og David S. Goyer bestemte seg for overgangen fra Dent til Two-Face, istedenfor i tegneserien hvor han går bananas etter å ha fått syre hivd i ansiktet sitt av en skurk under en rettsak.

Det er heller ingen hemmelighet at jeg absolutt elsker Christian Bale, men for min personlig del er det alt for lite av han i filmen. Eller kanskje Batman/Bruce Wayne blir bare virkelig overskygget av de to skurkene? Uansett, så er det alltid en fryd å se han på skjermen!

(weheartit.com)

Noe som virkelig appelerer til meg i The Dark Knight er hvor mye psykologi som er å finne i den. Og da tenker jeg blant annet igjen på Harvey Dent’s overgang til Two-Face. Den hvite ridderen, distriksadvokaten som virkelig er helten i denne korrupte byen opplever 2/3 inn i filmen at det kjæreste i livet hans blir brutalt rivd vekk fra han. Samtidig ender han opp med et halvveis brent ansikt. At noe så ufattelig kan gjøre en så drastisk forandring med en person er både fascinerende og trist.

Og selvfølgelig alle påfunnene til The Joker. Dette er en karakter som bringer kaos, frykt, og hjelpesløshet til en by med millioner av innbyggere. Det er uforståelig hvordan en mann kan ødelegge så mye, men hvordan oss som seere ikke får vite noe som helst om The Joker’s bakgrunn gjør sitt til at vi også begynner å føle noe av det samme som innbyggerne av Gotham City.

Men så er jeg veldig fascinert av psykologi, så kanskje det bare er meg :p


(weheartit.com)

 

Noe jeg elsker helt utrolig mye med The Dark Knight er soundtracket! Elsker musikken i Batman Begins også, men TDK tar det hele til et nytt, fantastisk nivå! Jeg kan sitte å høre på CDen om og om igjen, og virkelig føle at jeg ser på filmen. Komponert av selveste Hans Zimmer, sammen med James Newton Howard, er det kanskje ikke så overraskende at den vant Grammy for beste soundtrack.

 

The Dark Knight er, og blir en av mine favoritt filmer noensinne, og jeg har tidligere rangert den som #3 etter min kjære Blues Brothers og geniale Hitchcock’s Rear Window. Tror neppe min Topp 3 kommer noen gang til å forandre seg! The Dark Knight er en så fantastisk brilliant film, at det er en film absolutt alle MÅ få med seg! Man trenger absolutt ikke å like superhelter eller Batman for den skyld. Men vil kanskje anbefale å se Batman Begins først, og lære av mine feil. Er så glad for at min kjærlighet for Heath Ledger tok overhånd mot min misnøye ovenfor sci-fi og superhelter, for å gå glipp av et mesterverk som The Dark Knight går virkelig ikke an!

(Alle bildene er © Warner Bros)

Har du sett The Dark Knight?

Legg igjen en kommentar

