Film: The Blues Brothers


År: 1980.
Regissør: John Landis.
Skuespillere: John Belushi, Dan Aykroyd, Cab Calloway, John Candy, Henry Gibson, Alan Rubin, Matt Murphy, Ray Charles, Aretha Franklin, James Brown.
Sjanger: Komedie, musikk.
Lengde: 133 minutter (147 minutter på extended versjon)

The Blues Brothers handler om brødrene Jake og Elwood som vokste opp på et barnehjem i Chicago. Når Jake kommer ut etter tre år i fengsel oppdager de at barnehjemmet deres skal bli stengt, med mindre de betaler staten $5000. Jake og Elwood kommer opp med den brilliante planen om å sette sammen deres gamle bluesband for å samle inn pengene, men det er enklere sagt enn gjort. De møter mye motgang, med både nazister, en gal eksdame, pubeiere ut etter hevn, og hele Chicago’s politi styrke i hælene på dem. Men alt må gå bra, de er jo «on a mission from God!»

(weheartit.com)

 

Jeg kan virkelig ikke huske første gang jeg så The Blues Brothers, for denne filmen har jeg sett på hele livet, og den kommer nesten bokstavelig talt til å følge meg fra vugge til grav. Hederen som min favoritt film over alle filmer kommer aldri til å endre seg, i mine øyne er det ingen som kan slå denne brilliante filmen, selvom min kjærlighet for filmen er nok aller mest nostalgi.

Jeg har alltid hatt et nært forhold til The Blues Brothers, og som tiåring var det stort å treffe The Blues Brothers i Universal Studios (som sikkert er innlysende er de som spiller karakterene, og ikke selve skuespillerne). Men det gjør ingenting, det var fortsatt stort, og det er det den dag i dag også. Da jeg ikke bodde langt unna Universal Studios i Orlando var jeg ofte innom parken, og måtte se på The Blues Brothers og deres minikonsert hver eneste gang. Vet virkelig ikke hvor mange ganger jeg har sett det showet de siste 10 årene, og går aldri lei!

 

 

Filmen er så fantastisk fordi den er en så god blanding av både spennende action, morsom humor og fantastisk musikk. Noen av bransjens største stjerner hadde småroller i filmen, Ray Charles spiller en butikkeier, Aretha Franklin er kona til en av gutta i bandet, James Brown spiller den katolske presten, og John Lee Hooker spiller en gatespiller. I tillegg har også Steven Spielberg og Twiggy små roller i filmen.

Men de største stjernene er selvfølgelig John Belushi og Dan Aykroyd som Jake og Elwood. Aykroyd har man sett i småroller i filmer i hytt og pine de siste årene, men hans mest kjente roller er i Ghostbusters filmene, Driving Miss Daisy (som han ble nominert til Oscar for) og selvfølgelig The Blues Brothers. John Belushi hadde nok sine største roller i Animal House og The Blues Brothers, men dessverre døde han så alt for tidlig i 1982, kun 33 år gammel.

(weheartit.com)

 

The Blues Brothers var, før det ble en film, et band som tok del i en sketsj for det kjente Saturday Night Live. I 1978 lagde Aykroyd og Belushi et fiktivt band med de to som frontfigurer, og med seriøse bluesmusikere i bakgrunn. Det tok ikke lang tid før bandet fikk liv utenfor skjermen, og de utga albumet Briefcase Full of Blues i 1978, og senere  ble det bestemt at historien om The Blues Brothers skulle bli til film, med manuset skrevet av Aykroyd.

I etterkant av filmutgivelsen har bandet gitt ut en rekke album, og fortsetter å dukke opp på festivaler rundt om i verden. 

 

Musikk er selvfølgelig en stor del av filmen, og soundtracket er nok også et av mine favoritt soundtracks. Elsker absolutt alle sangene som er med i filmen, og det er en fantastisk blanding med utrolige musikere. Høydepunktene er Aretha Franlin’s «Think», Ray Charles’ «Shake a Tail Feather» og John Lee Hooker’s «Boom Boom».

 

The Blues Brothers er som jeg allerede har sagt helt fantastisk, med omtrent alt du trenger i en perfekt film. Den har en god del action scener (når filmen ble utgitt hadde den rekorden over mest kræsjet biler), men mest av alt er den utrolig morsom. Det er jo komedie som førte til at filmen ble laget, og det har den uten tvil opprettholdt. Jeg har virkelig ikke ord for hvor mye jeg elsker denne filmen, som har nådd en utrolig kult status, og det er en film jeg absolutt skulle ønske jeg kunne overtale alle til å få med seg. The Blues Brothers er rett og slett perfekt.

(weheartit.com)

Har du sett The Blues Brothers?

Legg igjen en kommentar

