Film: Ray

År: 2004.
Regissør: Taylor Hackford.
Skuespillere: Jamie Foxx, Regina King, og Kerry Washington.
Sjanger: Drama, musikk.
Lengde: 152 minutter.

Ray handler om livet og karrieren til den legendariske Ray Charles. Vi møter han først i syv-års alderen da han bor på en plantasje med moren og en yngre bror. Ikke lenge etter begynner han sakte men sikkert å bli blind, samtidig oppdager han kjærligheten sin for piano, og blir fort et stort talent. Resten av filmen følger vi hvordan Ray Charles startet opp som lavrangs musiker til et verdenskjent ikon, hvor både dop og utroskap er noen av hinderene i kjendistilværelsen.


Jeg har alltid vært stor fan av Ray Charles, takket være min favoritt film Blues Brothers og minner fra Universal Studios hvor jeg danser sammen med titalls andre turister til en av hans kjente sanger «Shake A Tail Feather». Men jeg visste svært lite om han, og var utrolig spent da jeg fikk vite at denne filmen ble lagd. Og den levde så absolutt opp til forventningene mine! Jeg elsket den fra første stund, og blir helt grepet med hver eneste gang jeg ser denne fantastiske filmen!



 

Jamie Foxx er jo helt utrolig i denne rollen, og det er uten tvil en av de beste fremførelsene jeg har sett på film! Lykken var stor da jeg satt på rommet mitt i et leiehus i Florida, februar 2005 og var vitne til at Foxx vant Oscar for beste hovedrolle for hans fabelaktige tolkning av geniet Ray Charles! Tror kun årets Oscar utdeling og Christian Bale som vant for The Fighter kan slå det øyeblikket.

Vi har i etterkant hørt hvor mye Foxx måtte gjennom for rollen som blinde Ray Charles. Han gikk blant annet med linser som gjorde han selv blind opp til 14 timer hver dag! Han studerte også på Braille Institute, samt var sammen med og studerte den virkelig Ray Charles i flere uker.

^^ Jamie Foxx til venstre som Ray Charles, og originalen til høyre.

Det var også mye som skulle til for at denne prisvinnende filmen skulle bli laget. Regissøren Taylor Hackford skaffet seg rettighetene til Charles’ livshistorie allerede i 1987, men fikk ingen studioer med på laget. Filmen ble derfor først filmet som en independent film, før Universal bestemte seg for å slenge seg på.

Selve hovedpersonen i filmen, Ray Charles hadde også mye å si under forberedelsene til filmen. Han fikk hele manuskriptet oversatt til braille, og insisterte på å fjerne noen scener, blant annet hvor han lærer back-up sangeren Margie å skyte heroin. Ray Charles døde 10 juni 2004 i en alder av 73 år, før filmens premiere. Men før den tid hadde han rukket å «sett» store deler av filmen om seg selv.


Noe av det beste med hele filmen, i mine øyne, er selvfølgelig musikken! Jeg elsker både blues, soul og jazz, og denne filmen har ikke akkurat lite av det! Flere av Ray Charles sine største hiter er med i filmen, og innimellom kan det nesten føles ut som man sitter å ser et opptak av en av hans konserter. Hver gang den herlige musikken hans begynner å spille går volumet på TVen automatisk opp, og det er magiske øyeblikk hver gang!


Ray er en helt fantastisk film, og det gjør det enda mer spesielt når man vet at det er en sann historie, en person vi kjenner gjennom musikken hans. Og for de av oss som elsker Ray Charles fra før av er det en enda mer spesiell, og kjær film. Men det fantastiske med Ray er at det er en historie alle vil like, for det handler i bunn og grunn kun om en mann som gjorde mer og kom lengre enn man noensinne kunne tenke seg! Det er ikke bare mannen som er genial, men filmen er det også!

Har du sett Ray?

Legg igjen en kommentar

