Film: POTC On Stranger Tides

År: 2011.
Regissør: Rob Marshall.
Skuespillere: Johnny Depp, Penèlope Cruz, Geoffrey Rush og Ian McShane.
Sjanger: Action, eventyr.
Lengde: 136 minutter.

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides begynner antageligvis noen år etter der den tredje filmen i serien sluttet. Livene til Captain Jack Sparrow, Barbossa og den trofaste Gibbs har tatt hver sine veier, men i denne filmen gjenforenes de alle sammen kun for å jakte etter den kjente Fountain of Youth. Men på veien møter de motgang, og blant annet den fryktede piraten Blackbeard og hans datter Angelica som også er ute etter The Fountain of Youth. Hvem Sparrow kan stole mest på er det vanskelig for han å finne ut, og veien mot evig liv blir ikke lett for noen av dem.

 

Jeg tror egentlig jeg hadde litt for høye forventninger til filmen. Når jeg første hørte det skulle bli en fjerde film tenkte jeg at det ble litt for mye, men etter den hadde premiere hørte jeg bra ting om den, og den har til nå inntatt plassen som den 17. mest sette filmen i historien. Så jeg regner med at det er derfor jeg hadde forventet noe mer. Mens jeg satt og så på filmen var det ganske ofte jeg kjedet meg, og faktisk ønsket at jeg heller så på den første Pirates filmen. Jeg vet egentlig ikke hva det var som jeg ikke likte så særlig, jeg tror det bare var måten hele filmen ble håndert på.

Men for min del så var faktisk filmen ganske uforutsigbar. Ikke setningene, og småhendelser som vi har sett så mange ganger før. Men selve avslutningen av filmen, noe jeg pleier å fundere på mens jeg ser på en film. Når jeg så denne greide jeg ikke å forestille meg hvordan Fountain of Youth storylinen kom til å ende, men det veier ikke opp for at filmen var rett og slett kjedelig og langtekkelig. Jeg lo selvfølgelig innimellom, for Ted Elliot og Terry Rossio, som har skrevet alle de fire Pirates filmene, viste den samme latterlige humoren i On Stranger Tides, som er morsom for både barn og voksne.

Filmen er løst basert på sjørøverboka On Stranger Tides fra 1987 skrevet av Tim Powers. I boken deler hovedpersonen det samme fornavnet med Jack Sparrow, men disse to karakterene er helt forskjellige. Handlingen til filmen handler om å finne The Fountain of Youth (det samme som i boken), men hele handlingen blir satt i baksetet, for filmen handler egentlig mer om karakterene og samhandlingen mellom dem. En av Disney’s produsenter sier at dette kan være den første filmen i en «ny» trilogi hvor det blir fokusert på å bli mer kjent med Jack Sparrow. For det er ikke mye vi har fått vite om hans bakgrunn i de foregående filmene, men i denne lærte vi en liten del av hans historie, og en liten avkjæring i hans personlighet. Og det er selvfølgelig forholdet han hadde/har med Angelica, som blir introdusert i filmen. Selv likte jeg Penèlope Cruz’ karakter veldig godt, og hun var egentlig et av høydepunktene i filmen. Sammen med Jack Sparrow såklart.

Noe jeg likte i filmen var introdusering av mermaids/havfruer og det faktum at vakre kvinner er de skapningene farlige pirater frykter mest! Jeg likte hvordan havfruer ble tolket i Pirates universet, som en krysning mellom en vakker kvinne, skjør havfrue og dødelig vampyr. For vampyrer var uten tvil det første jeg tenkte på da jeg så deres skarpe huggtenner som bare var klar for å forføre og drepe. Det var uten tvil de beste minuttene i filmen, og de mest spennende, da de alle sammen var på jakt etter en havfrue og hennes tåre for å utløse det evige liv i The Fountain of Youth.

Jeg likte også den lille storylinen med havfruen Syrena (Astrid Berges-Frisbey) og presten Philip (Sam Claflin). Det var vel den lille kjærlighetshistorien som skulle ta over for Elizabeth og Will sitt fravær, men selvfølgelig ikke like fremragende. Hva som skjedde mellom de to til slutt er det litt forvirringer rundt, men jeg vil ikke avsløre noe, er redd for å røpe det hele.

 

^^ Supermodellen Gemma Ward, er den første havfruen vi ser, og jeg skvatt da hun dukket opp på skjermen,
av den farlige kombinasjonen av å være uslåelig vakker og frykten piratene hadde bygget opp
når de snakket om hvor farlige havfruene virkelig er.

Når det kommer til skuespillerne og karakterene, både nye og gamle, så var de fantastiske å se på skjermen. Jeg har egentlig ikke noe å klage over når det gjelder skuespillerne. Egentlig så vet jeg ikke helt hva jeg vil klage over når det gjelder filmen i sin helhet. Det kommer kanskje frem i hva jeg skriver at filmen bare falt ikke så veldig i smak hos meg. Det hjalp heller ikke å se den i 3D, for 3D er virkelig oppskrytt. Det var bare liksom et eller annet som manglet for min del, handlingen var liksom ikke satt sammen godt nok, og den greide kun å gripe meg noen få minutter av filmen. For det beste med Pirates filmene er jo spenningen og action, og det var kanskje det denne filmen manglet. Og sjørøver aspektet som jeg elsket i de andre filmene. Det var kanskje litt for lite av det gode, gamle.

 

Det er så mye som kunne blitt gjort annerledes, jeg hadde sett for meg en helt annen film om Captain Jack Sparrow’s søken etter The Fountain of Youth og det evige liv. Slutten av filmen var også ganske åpen, noe som tilsier at det er fullt mulig for en femte film, og at det kanskje blir en «ny» trilogi. Selvom jeg ikke var så veldig begeistret over denne filmen, så tror jeg neppe det får meg til å ikke se en eventuell ny film, for hvis det er noe jeg elsker ved Pirates filmene så er det Jack Sparrow og Johnny Depp sin tolkning av den beryktede piraten.

I neste film håper jeg det blir mer av det vi så i den første filmen, men det har jeg vel håpet på i alle oppfølgerne. Det er få trilogier eller filmserier hvor jeg liker den første så utrolig mye mer enn oppfølgerne, men det er virkelig få action/eventyr filmer jeg liker bedre enn The Curse of the Black Pearl, en film jeg kan se om og om igjen, og aldri gå lei av. Det er nesten så jeg ser på den som en individuell film, og de neste tre som en annen filmserie.

 

On Stranger Tides er ikke min favoritt, men den var i grunn ikke noe dårligere enn Dead Man’s Chest og At World’s End. For all del. Den var både smålig morsom og spennende til tider, men det var bare noe som manglet for min del. Så hvis man ikke er så særlig fan av Pirates filmene så er ikke dette en film som er verdt en tanke, men hvis man er som meg og er mer eller mindre fan, så er man jo bare nødt til å få med seg denne filmen også. Man kan liksom ikke bare slutte.

(Alle bildene er © Walt Disney Pictures)

 

 

Har du sett Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides?

 

Legg igjen en kommentar

