Film: Pirates of the Caribbean trilogien

Tenkte kanskje jeg kunne skrive et samle innlegg med en liten mini anmeldelse om alle filmene Pirates of the Caribbean filmene. Det er kanskje ikke så rart å tenke seg hvem som er min favoritt av de tre, men har fortsatt noe på hjerte jeg vil si om alle sammen.

 

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
År: 2003.
Lengde: 143 minutter.
Nominert til 5 Oscar: Best Actor, Best Make-Up, Best Sound Editing, Best Sound Mixing, og Best Sound Effects.

Vi blir introdusert for den eksentriske Captain Jack Sparrow, som setter ut for å hjelpe Will Turner med å redde guvernørdatteren Elizabeth Swann. Men Sparrow gjør selvfølgelig dette kun for sin egen del, for å få hevn ovenfor Barbossa, og ta tilbake sitt elskede skip The Black Pearl.

Jeg husker når jeg så på denne filmen, for 7-8 år siden, at jeg måtte se den flere ganger før jeg forsto alt som skjedde. Synes det var så utrolig innviklet, men elsket den for det, og det gjør jeg virkelig fortsatt. Har egentlig ikke noe å si i mot denne fantastiske filmen, som er en av mine favorittfilmer, spesielt siden den er i en sjanger jeg sjelden liker.

Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest
År: 2006
Lengde: 151 minutter.
Vant 1 Oscar: Best Visual Effects.
Nominert til 3 Oscar: Best Art Direction, Best Sound Mixing, og Best Sound Editing.

Captain Jack Sparrow inngikk en gang en avtale med Davy Jones, som gjorde at han ble kaptein på The Black Pearl i 13 år, men i gjengjeld skulle han være en del av The Flying Dutchman i 100 år. Sparrow setter ut på jakt etter nøkkelen og kisten som inneholder hjertet til Davy Jones for å redde seg selv, men han oppdager at både Will, Elizabeth og Norrington vil gjøre det samme.

Husker så godt da jeg så denne filmen på kino, for det var faktisk på språkreisa med STS gjennom USA, og vi så den på en drive-in kino i San Antonio, Texas. Men filmen i seg selv er en annen historie. Ble aldri noe særlig fan av denne filmen, spesielt ikke hele opplegget på kannibal øya, og særlig ikke Kraken. Det kommer kanskje av at jeg absolutt hater blekkspruter, så det ødelegger litt av filmopplevelsen, personlig, for meg. På den annen side så er også filmen utrolig innvikla og komplisert, og det føles nesten ut som tre filmer i en. Men den klarer absolutt å opprettholde dramatikken og spenningen man forventer.



Pirates of the Caribbean: At World’s End.
År: 2007.
Lengde: 169 minutter.
Nominert til 2 Oscar: Best Make-Up og Best Visual Effect.

Filmen fortsetter der den forrige sluttet, hvor de skal legge ut på en reise for å hente Sparrow i Davy Jones’ Locker. Men tilbake i den virkelige verden står de ovenfor både Davy Jones og Beckett, overhodet i East India Trading Company. For å prøve å stå i mot, må de samle The Brethren Court, og komme til en enighet om hvordan piratene skal klare å stå i mot Beckett og Jones.

Jeg ble virkelig forvirret av å bare skrive det ovenfor, og vet egentlig ikke om jeg skjønner det selv. Det er så utrolig mye som skjer i denne filmen at det blir bare sinnsykt vanskelig å følge med. Den er så komplisert og innvikla at man må sitte å konsentrere seg, i stedenfor å bare nyte filmen. Omtrent hvert femte minutt så skifter alliansene seg mellom Jones, Beckett, Sparrow, Will, Elizabeth, Barbossa og alle de andre piratene. Det er dette som gjør filmen rett og slett slitsom å se på. Det eneste positive med filmen er Elizabeth, som er rett og slett fierce. Elsker den karakteren hun ble mot slutten av trilogien. Og så må jeg si at jeg liker slutten på filmen ganske godt, da alt det kompliserte er over vel og merke. Liker hvordan alt endte, og for min del så er jeg en av de som tror på at når Elizabeth var trofast mot Will, og møtte han etter ti år, at hans jobb som kaptein på The Dutchman er over, og de kan leve happily ever after. For jeg liker en lykkelig slutt på filmer.



Til slutt så kan jeg si, etter å ha sett alle fire filmene i løpet av en uke, at jeg faktisk tror jeg likte On Stranger Tides like godt som Dead Man’s Chest og At World’d End, men OST manglet faktisk det DMC og AWT hadde for mye av! Det er jo som jeg sa innledningsvis, ikke noe tvil om hvilket av de tre, nå fire, filmene som er best. The Curse of the Black Pearl var noe for seg selv, og det kommer neppe til å bli utgitt noen flere filmer i fremtiden som kan bli bedre enn denne!

 

Hva syntes du om alle Pirates of the Caribbean filmene?

Legg igjen en kommentar

