Film: Little Women

År: 1994.
Regissør: Gillian Armstrong.
Skuespillere: Wynona Ryder, Susan Sarandon, Christian Bale, Claire Danes, Kirsten Dunst.
Sjanger:
Drama.
Lengde: 115 minutter.

Little Women handler om livet til de fire March søsterene: vakre Meg, selvstendige Jo, beskjedne Beth og livlige Amy. Filmen er delt i to deler, og begynner fra tiden under Borgerkrigen i USA, mens faren deres deltar i krigen. Deretter hopper historien frem fire år, hvor jentene har vokst opp til unge kvinner og både utdanning og ekteskap er bekymringer, men de holder sammen uansett hvilke problemer og tragedier som dukker opp.

Jeg så denne filmen etter at jeg ble stor-fan av Christian Bale. Og jeg elsket filmen umiddelbart! Filmen er basert på den elskede klassikeren ved samme navn skrevet av Louisa May Alcott, som ble utgitt i 1868. Selv begynte jeg å lese boken tidligere i år, men synes det ble litt for tungt stoff for meg, så foreløpig har jeg gitt opp å lese den, men skal ikke se bort i fra at jeg prøver meg på nytt en gang.

Historien om March søsterene er blitt filmatisert flere ganger. De første var stumfilmene fra 1917 og 1918, og senere i 1933 med Katharine Hepburn i hovedrollen. Den ble igjen filmatisert i 1949 med selveste Elizabeth Taylor som Jo. I tillegg er det blitt laget utallige TV-serier, mini-serier og TV-filmer.

Alle de tre filmene ble nominert til flere Oscar, mens filmen fra 1933 vant for Best Writing og filmen fra 1949 vant for Best Art Direction. 1994 versjonen ble nominert til beste kvinnelige hovedrolle (Winona Ryder), beste kostyme design og beste musikk.

(weheartit.com)

(weheartit.com)


Som sagt, så var det Christian Bale som fikk meg til å se på filmen, og han spiller rollen som nabogutten Laurie, som har stor påvirkning i livet til alle de fire søstrene. Og det er helt umulig å ikke falle for hans tolkning av Laurie! Noe jeg synes er så fantastisk med både boken og filmen er de svært forskjellige personlighetene, spesielt til søstrene. Det gjør det jo selvfølgelig mye enklere å følge med, og for enhver til å kjenne seg igjen i minst en av søsterene.

Noe annet som er helt fantastisk er omgivelsene. Selvom de lever i en relativt dårlig økonomisk situasjon, så er huset deres nærmest et palass! Innredningen i huset er lagd etter Orchard House, huset hvor forfatteren Louisa May Alcott bodde mens hun skrev boken Little Women. På den annen side så er også kostymene helt fantastiske. Synes ofte det er noe av det beste med å se på periode-filmer, de vakre kjolene er bare helt utrolige!

(weheartit.com)

Jeg nevnte de andre filmatiseringene av Little Women, men har selv kun sett 1994 versjonen. Kan derfor ikke sammenligne denne med de andre filmene. Men Little Women er uansett en helt utrolig søt og koselig film! Hvis man er i dårlig humør er dette akkurat en passende film, for historien til March søsterene er helt fantastisk, selv med forferdelige tragedier som er uunnværlige. Dette er absolutt en film man burde få med seg, i hvert fall hvis man er som meg og ikke greier å komme gjennom boka filmen er basert på. Det er jo ikke få slike filmatiseringer av klassiske bøker, men dette er uansett en av de man burde ta seg tiden til å se. Little Women er rett og slett en herlig film!

Har du sett Little Women?

Legg igjen en kommentar

