Film: Clueless

År: 1995.
Regissør: Amy Heckerling.
Skuespillere: Alicia Silverstone, Stacey Dash, Brittany Murphy, Paul Rudd.
Sjanger: Komedie.
Lengde: 97 minutter.

Clueless følger hverdagen til rikmannsjenta Cher og hennes liv på high school. Den snille, men noe overfladiske jenta bruker dagene sine på å leke Kirsten Giftekniv, gi makeover til skolens nye jente, og prøve å finne en kjæreste til seg selv. Men makeoveren til den nye venninnen får henne til å bli like overfladisk som henne selv, og den forhåpentligvis fremtidige kjæresten viser seg å «kjøre på den andre siden av veien». Livet er ikke alltid like enkelt selvom man har alt man trenger av klær og sko.

 

«Oops, that came out of nowhere!»

 

Jeg vet ikke hvorfor, men det var utrolig vanskelig å skrive hva filmen handlet om. Men det er kanskje fordi den har egentlig ingen handling. Det irriterer meg egentlig litt når filmer ikke har noen mål eller mening, uten handling, men bare handler om hverdagen til hovedpersonen. Men de blir som oftest ganske morsomme alikevel!

Og dette er uten tvil en komedie, den ultimate chick-flick komedien vil jeg si! Den har med årene fått en kultlignende status blant de som setter pris på slike filmer, og filmelskere generelt. Det som er så fantastisk er at den er like aktuell i dag, hele 16 år senere, og det kommer den fortsatt til å være om 16 år.

 

Amy Heckerling, som både skrev og regisserte filmen ble konfrontert av Paramount Studios om å skrive en film for tenåringer. Og av en eller annen grunn tenkte hun med en gang på romanen Emma skrevet av Jane Austen. Mye av handlingen er det samme og flere av karakterene er ganske like. Selv har jeg aldri lest Emma, men siden Clueless er basert på den føler jeg at det er noe jeg virkelig burde!

 

 

Noe av det beste gjennom hele filmen (for oss jenter i alle fall) er å se på alle de fantatiske antrekkene Cher og venninnene hennes har på seg. Tenk de to første sesongene av Gossip Girl! Du må ikke se lenge før du begynner å undre om Eric Daman (kostyme designeren for Gossip Girl) gjorde en skikkelig rip-off, eller ble bare veldig inspirert av denne motebevisste filmen. Dessverre har jeg ikke funnet noe svar på dette, men for oss seere er det bare å nyte de fantastiske klærne på skjermen våres, og bare drømme at vi kunne gå med det samme!

 



Dette er absolutt en film jeg skulle ønske alle kunne se! Elsker den så utrolig mye, og selvom det er en jentefilm er det bare å dra med guttene for å se på denne filmen! De må da vel tåle noen av våres filmer innimellom også, og da er dette virkelig ikke et dårlig alternativ. Kommer aldri til å bli lei av Clueless, og det er min absolutt favoritt chick-flick, og en av mine favorittfilmer gjennom tidene!

 

 

Har du sett Clueless?

Legg igjen en kommentar

