Film: Casanova

 

År: 2005.
Regissør: Lasse Hallstrøm.
Skuespillere: Heath Ledger, Sienna Miller, Jeremy Irons, Oliver Platt, Lena Olin.
Sjanger: Komedie, drama.
Lengde: 112 minutter.

Casanova handler om den historiske mannen som er aller mest kjent for å forføre alt for mange kvinner. Men for å unngå å bli kastet ut av vakre Venezia blir Giacomo Casanova bedt om å finne en respektert jente å gifte seg med. Ikke lenge etter faller han for Francesca, en intelligent jente som skriver ulovlige bøker under et mannlig navn. For å vinne over hennes hjerte utgir Casanova seg for å være mannen hun allerede er lovet bort til av sin mor, og har de samme interessene som henne. Men selvfølgelig går det ikke lenge før alle løgnene kommer på bordet.

 


Elsket denne filmen umiddelbart! Jeg vet ikke om det er Heath Ledger, historien, eller fantastiske Venezia. Men for å være ærlig, så er det vel alle tre! Skjønner virkelig ikke hvorfor denne filmen ikke har fått mer annerkjennelse enn den har fått, med kun tre nominasjoner til relativt ukjente priser, og ganske dårlig med salg av kinobilletter. Og hvorfor, det skjønner virkelig ikke jeg, for jeg kan se den om og om igjen! Og ja, selvom kun en person liker en film så betyr jo ikke det at den er super-omg-fantastisk, men det er jo en søt historie, med en fantastisk skuespiller i hovedrollen, sammen med andre utrolige morsomme skuespillere. En meget undervurdert film vil jeg si at den er.

 

For skuespillerne er morsomme! Filmen er mer morsom enn dramatisk, og Oliver Platt er definitivt høydepunktet som den naïve forloveden til Francesca. Svenske Lena Olin er også ganske så morsom i filmen, mens Sienna Miller er vel så som så. Heath Ledger er jo alltid like fantastisk, elsker han i alle filmene hans, vi mistet en utrolig talentfull skuespiller da han døde så alt for tidlig 22 januar 2008.

(weheartit.com)


Men det som stjeler hele filmen er fortryllende Venezia! Hvis jeg husker riktig, så mener jeg det har blitt sagt at dette er den eneste filmen som har blitt filmet kun i Venezia, mens mesteparten av inne-scenene er filmet i Vicenza, en by ca 45 minutter utenfor Venezia. Det gjør jo filmen mer ekte og sjarmerende, at den faktisk er innspilt i sin helhet i Italia, og ikke på et studio i LA. Venezia er jo en herlig by, et sted som må oppleves minst en gang i livet, men å se på Casanova er faktisk nesten som å være der. Hele byen blir utnyttet til sitt fulle, og vi får nyte synet av kjente landemerker som Markusplassen, og for de av oss som har vært der, et gjensyn med de trange, noen koselig, noen ikke så koselige, gater, men mest av alt sjarmen og personligheten til selve byen.

 

Filmen er herlig fra begynnelse til slutt, med både humor, drama, spenning, og selvfølgelig kjærlighet. Det er en så utrolig bra blanding, og synes egentlig hele filmen er perfekt. Skjønner meg fortsatt virkelig ikke på hvorfor den ikke er mer likt enn den er, men kanskje jeg er partisk og blind fra min kjærlighet til både Venezia og Heath Ledger? Ikke vet jeg, men det er i alle fall en film jeg vil anbefale på det sterkeste! I motsetning til de fleste periode-filmer er ikke denne fullpakket av drama og deprimerende storylines. Men den er vittig og morsom, med herlige omgivelser og fantastiske kostymer. En film jeg absolutt vil anbefale🙂

 

 

Har du sett Casanova?

 

 

Legg igjen en kommentar

