Film: Captain America

År: 2011.
Regissør: Joe Johnston.
Skuespillere: Chris Evans, Hugo Weaving, Hayley Atwell, Sebastian Stan, og Stanley Tucci.
Sjanger: Action.
Lengde: 124 minutter.

Captain America finner sted i 1942 og handler om Steve Rogers som har prøvd om og om igjen å melde seg inn i militæret, men blir aldri bestått. Han er liten og tynn, ikke særlig trent og har både astma og allergi. Frustrert blir han frivillig med på et hemmelig forskningsprosjekt, som har som mål å gjøre et menneske til et super-menneske, med nærmest superkrefter. Forsøket er vellykket og Steve får kallenavnet Captain America. Men da hans bestevenn som er i militæret trenger hans hjelp trenger han ikke å bli bett to ganger, og snart står Captain America ansikt mot ansikt mot Schmidt, en Nazist som prøver å utrydde verden på sin helt egen måte!

 

I forkant av å se filmen hadde jeg ingen særlig tanker, eller visste hva den handlet om. Jeg ville bare se Chris Evans, som er rett og slett fin å se på! Men for å være helt ærlig, satt jeg gjennom hele filmen og var fullstendig forvirret. Skjønte egentlig ikke hva som foregikk, noe av handlingen gikk hus forbi, og det hele ble nesten litt for komplisert for min del. Men så er ikke jeg noe særlig fan av superhelt-filmer (bortsett fra Batman Begins og The Dark Knight, selvfølgelig). Men jeg tenkte jeg skulle gi en annen en sjanse, fordi jeg hadde hørt mye bra om den.

 

Captain America var aller først kun en tegneserie fra Marvel Comics, og ble først utgitt i 1941. Siden har den blitt filmatisert flere ganger, og sist i år! Filmen har gjort stor suksess på kino over hele verden og har samtidig mottatt fantastiske anmeldelser av kritikerne. Som en som ikke er særlig begeistret over superhelt filmer (og sci-fi generelt) er jeg fortsatt ganske enig med kritikerne, som blant annet har sagt at det er en film med en herlig blanding med underholdende- og spennende action.

I filmen så fremstår den ellers muskuløse Chris Evans som en tynn og liten Steve Rogers. For å oppnå dette ble det utført noe man kan kalle digitalt plastisk kirurgi, hvor de rett og slett krymper han digitalt, og i tillegg måtte hver av scenene bli spilt inn på fire forskjellige måter: en helt normalt, en med Evans foran en greenscreen, en med alle andre i scenene men ikke Evans, og til slutt en med en stunt-dobbel.

 

 

Captain America er sammen med filmen Thor, som også ble utgitt i år, og suksessfilmene Iron Man 1 & 2, bakgrunnshistoriene til de samme karakterene som dukker opp i storsatsningen The Avengers (som kommer på kino neste år). Har faktisk ikke sett Iron Man, og heller ikke Thor, men skal ikke se borti fra at jeg må få med meg de før jeg eventuelt ser The Avengers.

 

 

Captain America er en spenningsfylt film, og absolutt underholdene i sin sjanger. Men det hadde nok absolutt vært en fordel å vite litt bakgrunnshistorie først, for å virkelig skjønne hva som foregikk. Eller kanskje jeg bare var litt surrete den dagen jeg så filmen, for jeg måtte rett hjem og lese alt jeg kunne finne av spørsmål og svar angående filmen for å virkelig forstå hva jeg akkurat hadde sett på kino. Men utenom litt treghet fra min side vil jeg absolutt si det var en bra superhelt film (selvom Captain America faktisk ikke er en superhelt), og anbefales hvis man vil se en typisk action-fylt blockbuster film.

 

 

Har du sett Captain America?

 

Legg igjen en kommentar

