Film: Bridesmaids

^^ En ting jeg lurte veldig mye på, hvorfor er ikke kjolene
de brukte i filmen de samme som på posteren?

År: 2011.
Regissør: Paul Feig.
Skuespillere: Kristen Wiig, Maya Rudolph, Melissa McCarthy, Rose Byrne.
Sjanger: Komedie.
Lengde: 125 minutter.

Bridesmaids handler om Annie som blir valgt til å være «Maid of Honor» for barndomsvenninnen Lillian. Samtidig som hun prøver å forberede alle ritualene før bryllupet, holder hennes eget liv på å falle sammen. Men for å holde på fasaden prøver hun å bløffe seg gjennom de dyre begivenhetene, samtidig som hun prøver å holde på posisjonen sin som brudens bestevenn da hun føler seg truet av en ny, vakker og rik venn av bruden.

Jeg hadde hørt utrolig mye om denne filmen på forhånd, og hadde sinnsykt store forventninger, sikkert alt for høye. Men som jeg lo! Filmen er helt utrolig morsom, og de har virkelig å klart å gjøre typisk teit, guttehumor om til en jenteversjon. Så der holder den absolutt det den har lovet, med komediekongen Judd Apatow som produsent. Tidligere har han produsert blant annet Anchorman, Superbad, Pineapple Express og regissert 40 Year Old Virgin og Knocked Up. I selskap med disse filmene regnet jeg jo med at Bridesmaids skulle være like morsom, og det var den absolutt!



Den som virkelig tok kaka i filmen var Melissa McCarthy som den rappkjefta og gærne Megan. Hadde aldri sett henne i noe særlig annet, men hun var helt herlig i Bridesmaids! Jeg lo så utrolig mye at jeg måtte til slutt stoppe med å prøve å spise popcorn! Det gikk ikke lenge mellom latterkulene, som var av både vanvittig morsomme ting som ble sagt, eller av noe som var helt sinnsykt awkward.

 


Det eneste jeg har å pirke på, som egentlig kanskje er min egen feil, er at filmen handlet ikke helt om det jeg trodde. Jeg hadde kanskje lest litt dårlig handlingsreferat, for jeg trodde filmen skulle handle om (kun) alle de faste ritualene før et bryllup, med alle de vanlige festene, og like mye om alle brudepikene. Så egentlig kunne filmen bli kalt «Maid of Honor» i steden for Bridesmaids, for den handlet virkelig mest, eller nesten bare, om Annie.

Og det er det andre jeg må si. Jeg likte egentlig ikke karakteren til Annie så særlig godt. Hun var en veldig egoistisk, usikker, og utrolig hissig person. Anger management, much? Og likte alle de andre jentene, så skulle ønske de hadde fått enda mer tid på skjermen, for det var gjengen når de var samlet som var det beste i hele filmen. Så det er egentlig det eneste jeg har å klage på, skulle ønske handlingen hadde blitt tatt i en litt annen retning.

Siden filmen hadde premire i USA 13 mai har den blitt den største suksessfilmen til Apatow, den mest sette R-rated chick-flick komedien noensinne, og definitivt blitt et av årets største kinosuksesser.

Og det skjønner jeg godt, for filmen er helt vanvittig morsom! Selvfølgelig, siden det er en chick-flick, er det litt kjærlighet inne i bildet også, så Bridesmaids har både mye humor og romantikk. Men mest av alt humor.

Jeg gleder meg absolutt til å se den igjen, men selvom den har fått såpass mye ros av kritikerne, vil den nok aldri bli min favoritt chick-flick, men den er absolutt med i toppen. Men det den har mer enn noen annen jente-film jeg har sett, er humor, humor, humor. Man får uten tvil seg en god latter (eller 100) av å se Bridesmaids!

 (Alle bildene er © Universal Studios)

Har du sett Bridesmaids?

Legg igjen en kommentar

