Film: Batman

År: 1989.
Regissør: Tim Burton.
Skuespillere: Michael Keaton, Jack Nicholson, Kim Basinger, Robert Wuhl.
Sjanger: Action.
Lengde: 126 minutter.

Batman handler om det korrupte Gotham City hvor de kriminelle lever i frykt for den maskerte helten Batman. I mellomtiden prøver reporteren Alexander Knox og fotografen Vicki Vale å dokumentere det hele. Men når Bruce Wayne, mannen bak masken til Batman begynner å falle for Vicki Vale dukker det opp en kriminell som er verre enn noen kunne ane, The Joker, som er ute etter å ta de begge to!


Da jeg satt meg ned for å se filmen prøvde jeg å ha et åpent syn, ikke sammenligne det med Nolan’s Batman univers. Men selvom jeg ikke gjorde det, nådde ikke filmen helt hjem hos meg. Når den startet føltes det ut som det manglet 20 minutter av filmen, for plutselig var det noen politifolk som ble valgt og kriminelle som gjorde sitt, og så plutselig var Batman der. Når jeg ser på en superhelt film liker jeg å få vite hvorfor de endte opp som en superhelt, og ikke nødvendigvis med en hel film som med Batman Begins. Men litt bakgrunnshistorie for å forstå Bruce Wayne, Batman og Gotham City hadde vært fint.

Det er heller egentlig ikke så vanskelig å se at dette er en Tim Burton film. Og for å være ærlig er jeg alltid litt skeptisk til hans filmer, de er liksom ikke helt «my cup of tea». Hvordan The Joker ble fremstilt var vel det som kanskje var mest Burton-aktig. Han var rett og slett mer en…..joker. Utseendemessig så han mer ut som en klovn og var kledd i lystige farger. Og hele Joker historien fikk filmen til å virke mer ut som en svart-komedie i stedenfor en thriller. Det ble liksom så over-the-top at det ble morsomt. Men Jack Nicholson er jo helt fantastisk!

 

Syntes også at filmen fokuserte altfor lite på både Bruce Wayne og selve Batman. Følte i grunn at filmen handlet om Vicki Vale og The Joker som prøver å torturere henne på forskjellige måter. Bruce Wayne/Batman ble absolutt satt i baksetet av Nicholson’s prestasjon som The Joker og Kim Basinger’s slående skjønnhet!


Jeg greide selvfølgelig ikke helt å unngå å sammenligne Batman med Nolan’s filmer. For det var utrolig mange små ting og scener som var veldig likt til Batman Begins og The Dark Knight, som for eksempel i TDK hvor Batman kommer kjørendes mot The Joker og han sier «Come on, hit me, hit me!» til seg selv. Det var en scene i Batman som var nesten bokstavelig talt prikk lik. Nå har jo ikke jeg lest noe fra tegneseriene om Batman, så jeg regner med at de scenene som jeg oppdaget er sikkert tatt i fra tegneseriene.

Da filmen ble utgitt gjorde den stor suksess. Det var den første filmen noensinne til å tjene inn $100 millioner på ti dager, og er fortsatt på 63. plass over mest solgte billetter i USA noensinne. Men på den annen side fikk filmen faktisk mye av den sammen kritikken jeg selv føler. F.eks: i filmen dreper The Joker foreldrene til Bruce Wayne, i stedenfor Joe Chill som i tegneserien, og det mente mange ble feil å gjøre om. I tillegg får man en del bakgrunnshistorie fra The Joker. I den første delen av filmen heter han Jack Napier helt til ansiktet blir ødelagt av syre og han blir til den psykotiske Joker. Men utenom det fikk filmen for det meste bra kritikk, samtidig som den vant Oscar for beste Art Direction, mens Jack Nicholson ble nominert til en Golden Globe.


Til syvende og sist var det en grei film, den er verdt å få med seg kun for Jack Nicholson. Jeg har aldri vært en av de som er storfan av han, men han er jo faktisk helt herlig å se på skjermen! Men for å ha tittelen Batman ble jeg litt skuffet, for Bruce Wayne/Batman var så vidt å se i løpet av filmen. Hadde også ventet enda mer action og kanskje litt mindre komedie av en såpass mørk historie, men det er jo hva som er typisk Tim Burton; litt på kanten av alt. For å konkludere, så er den i mine øyne ikke i nærheten av å kunne sammenlignes med verken Batman Begins eller The Dark Knight. Men er fortsatt like nysjerrig på de neste tre Batman-filmene jeg har å se!

Har du sett Batman?

Legg igjen en kommentar

