Film: Batman Begins

År: 2005.
Regissør: Christopher Nolan.
Skuespillere: Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman, Cillian Murphy og Katie Holmes.
Sjanger: Action.
Lengde: 140 minutter.

Batman Begins tar oss tilbake til starten på historien til en av de mest kjente superheltene. En ung Bruce Wayne blir vitne til at foreldrene blir brutalt skutt og drept, og gjennom oppveksten vokser han opp til å bli både bitter og hevnlysten. Etter å ha levd et heftig liv i Asia etter endt studier, blir han til slutt tatt inn som elev for mentoren Ra’s Al Ghul. Wayne bestemmer seg for å bruke det han har lært for å kjempe korrupsjon i den synkende hjembyen Gotham City ved å skape en ny identitet, Batman!


Sommeren 2008 dro jeg på kino for å se Heath Ledger’s siste film (utenom The Imaginarium of Docter Parnassus som han ikke rakk å spille ferdig). Og jeg ble solgt med en gang! Spesielt av hovedpersonen, Christian Bale. Måtte selvfølgelig komme meg hjem og se på Batman Begins. Og elsket den absolutt like mye. Jeg vet egentlig ikke om jeg greier å velge en favoritt av de to, selv synes jeg de er så forskjellige.

Har aldri vært noe særlig fan av superhelter og slikt, men etter å ha sett de to filmene i Nolan’s Batman univers har jeg i alle fall en superhelt som favoritt! Har aldri vært noe særlig fan av superhelter fordi jeg ikke er veldig begeistra for fantasy, science fiction osv. Men de eneste superkreftene Batman/Wayne har er helt sinnsykt mye penger! Og det er nettopp derfor jeg kan argumentere for at jeg faktisk liker Batman. I tegneseriene blir det selvfølgelig brukt mye fantasy, men Nolan er visst enig med meg og valgte å utelate all fantasy og det overnaturlige i filmene.


Historier om Batman har blitt filmatisert mange ganger, og siden floppen Batman & Robin fra 1997 har det blitt gjort flere forsøk på å få til en ny filmatisering. I 2003 begynte Christopher Nolan og manusskribenten David S. Goyer å planlegge en ny Batman film. De så for seg en mørkere, dyster, og mer realistisk følelse. Dette synes i alle fall jeg de ha fått til helt perfekt! Kan huske å ha sett små glimt av Batman filmene fra 80 og 90-tallet, og de er langt mindre seriøse enn Nolan’s Batman univers.

Det er tydeligvis ikke bare jeg som mener dette, for Batman Begins var både en suksess blant kritikerne og kinogjengere. Kun Tim Burton’s Batman fra 1989 og selvfølgelig oppfølgeren The Dark Knight håvet inn mer penger. Filmen ble i tillegg nominert til Oscar for Best Cinematography.

(weheartit.com)

Som jeg nevnte så synes jeg det er greit å si at den eneste superkreften til Batman er mye penger. Noe som gjør det mulig for Wayne å bli til Batman er alle tingene han har tilgang til. Mye av det han bruker i filmen, som for eksempel drakten og vingene, er basert på ordentlig militær teknologi, som det blir nevnt i filmen. Når filmen ble utgitt gjorde faktisk Forbes Magazine en undersøkelse over hvor mye det faktisk ville kostet å bli Batman, inkludert alle objektene han bruker. Prisen ble til slutt på $3.5 millioner, eller over 19 millioner norske kroner!


Den som virkelig fikk øynene mine opp for Nolan’s Batman filmer er selvfølgelig Christian Bale. Tror ikke jeg hadde sett han i noe før dette, men tror de fleste som kjenner meg kan skrive under på at jeg absolutt elsker Christian Bale! Det er herlig å være såpass stor fan av en skuespiller som jeg mener er en av de mest talentfulle skuespillerne vi har i dag. Var et stort øyeblikk da han endelig vant Oscar for hans rolle som Dicky Eklund i The Fighter!

Bale er en av dagens skuespillere som er en method actor. Noen av skuespillerne vi liker å se på storskjermen er så dedikert til arbeidet sitt at de kan finne på å gjøre nesten hva som helst for å virkelig bli den karakteren de spiller, og Bale er ikke noe unntak! Når han var på audition for Batman Begins var han fortsatt radmager etter å ha spilt den underernærte Trevor Reznik i The Machinist (han er faktisk den skuespilleren som har gått ned mest i vekt for en rolle med 27 kg). Han fikk beskjed om å gå opp i vekt for å forberede seg for rollen, men endte opp med å gå fra 54 kg til 100 kg, som viste seg å bli litt for mye, og måtte gå ned i vekt igjen for å bli perfekt for rollen som Bruce Wayne og Batman.

(weheartit.com)

Men det er jo ikke bare Christian Bale som er en helt fantastisk skuespiller i denne filmen! Morgan Freeman er jo i en klasse for selv, og det er vel Michael Caine også. Liam Neeson er en herlig skuespiller, selvom jeg har sett han i alt for lite. Men når det gjelder Katie Holmes er både jeg, og de fleste andre litt mer skeptiske. Hun ble faktisk nominert til en Razzie for den dårligste kvinnelige birollen i 2006. Maggie Gyllenhaal i oppfølgeren var i alle fall en herlig oppgradering for rollen som Rachel Dawes, som forresten er den eneste karakteren i Batman Begins som ikke er i fra tegneserien. Hun ble lagd av Nolan og manusskribent Goyer, med Holmes i tankene.

Noe jeg absolutt elsker ved filmen er soundtracket! Hans Zimmer er helt klart min favoritt komponist (mannen bak musikken til både Inception, Pirates of the Caribbean, mens han vant Oscar for The Lion King) Soundtrack-ene til både Batman Begins og The Dark Knight er helt herlige, og jeg gleder meg utrolig mye til å høre hva han kan komme opp med for The Dark Knight Rises!

(weheartit.com)

Batman Begins er en helt fantastisk film! For oss som aldri har følgt med på noen historier om de forskjellige superheltene, så er dette en perfekt film! Man får virkelig et innblikk i hvordan Batman ble til, og historien til en mann som prøver å bekjempe det onde. Det som er så fantastisk med filmen er at man trenger absolutt ikke å være noen superhelt fan, eller Batman fan, for å like den. Man blir uansett helt revet med av historien, og det er rett og slett en herlig film fra begynnelse til slutt!

Har du sett Batman Begins?

Legg igjen en kommentar

