Film: 40 Days & 40 Nights

År: 2002.
Regissør: Michael Lehman
Skuespillere: Josh Hartnett, Shannon Sossamon, Paulo Costanzo.
Sjanger:
Romantisk komedie.
Lengde: 96 minutter.

40 Days & 40 Nights handler om Matt som går gjennom et brutalt brudd med kjæresten. I månedene etter drukner han sorgene i nye damer hver kveld, men bestemmer seg til slutt for å prøve ut livet som sølibat i 40 dager. Men kun dager inn i løftet sitt møter han drømmekvinnen.

 

Så denne filmen ikke lenge etter at den kom ut, og det er jo nesten ti år siden! Ikke rart jeg ikke husket noen ting fra filmen, men det er kanskje også en grunn til at jeg ikke husket noe; det var ikke så mye som var verdt å huske! Filmen er i alle fall ganske søt tvers igjennom, men særlig morsom var den ikke. Den falt uten tvil i den sjangeren som svever mellom drama og komedie, som jeg ikke helt vet hva jeg skal kalle. Men for min del synes jeg alle filmer som faller mellom der mangler det lille ekstra, og kanskje det som ville gjort det til en ren drama eller komedie.

 

 

Det beste med filmen var å se kjekkasen Josh Hartnett, og spesielt halvnaken til tider. Josh Hartnett var en av drømmeguttene når jeg var 13, og det er han i grunn fortsatt. Synd at han ikke har spilt i noen filmer som har vært verdt å se, og 40 Days & 40 Nights er den siste filmen av han jeg har sett.

Shannon Sossamon er på den annen side en ukjent skuespiller for min del, mens Paulo Costanzo har jeg kun sett i Road Trip. Skuespillerlisten er med andre ord ikke særlig imponerende, mens regissøren Michael Lehman har gått over til å regissere TV-serier, blant annet 11 episoder for True Blood.

 

Da filmen ble utgitt fikk den til dels lunkende kritikk, og gjorde det heller ikke særlig bedre på kino. Den har også fått æren av Empire Magazine over å komme på deres liste over verste sexscener. Og det er ikke akkurat noe å skryte av når hele filmen handler om å ha, eller rettere sagt, ikke ha sex.

 

40 Days & 40 Nights er en film det er ganske lett å glemme. Så lett at det var vanskelig å skrive dette en uke etter at jeg så filmen. Altså, det var ikke mye den ga meg. Der filmen lider mest er uten tvil manuset, ville gjort om så utrolig mye hvis jeg kunne fått skrevet den selv, og den kunne uten tvil vært mer morsom. For morsom var den ikke. Det var ikke mye som var minneverdig i denne filmen, og blant det evig store havet av såkalte romantiske komedier begynner det å bli vanskelig å nå opp. Og denne gjorde det i alle fall ikke.

 

(Alle bildene er © Miramax Films)

 

Har du sett 40 Days & 40 Nights?

Legg igjen en kommentar

