Film: 13 Going On 30

År: 2004.
Regissør: Gary Winick.
Skuespillere: Jennifer Garner, Mark Ruffalo, Judy Greer, Andy Serkis.
Sjanger:
Romantisk komedie.
Lengde: 98 minutter.

13 Going On 30 handler om trettenåringen Jenna som ikke er den mest populære jenta på skolen, men det er nettopp det hun skulle ønske at hun var. Hun synes livet som tenåring er forferdelig, og det eneste hun skulle ønske var at hun var 30 og levde det perfekte liv. Men ønsket hennes kommer faktisk i oppfyllelse, og hun våkner plutselig opp som den 30 år gamle versjonen av seg selv.

(weheartit.com)

Tror jeg så denne filmen rundt da den kom ut, og den har vært i DVD skapet mitt siden, og har blitt hyppig brukt. Synes den bare er så utrolig søt, annerledes, og morsom. Selvom jeg ikke er den største fan av fantasy/sci-fi, så gjør det i grunn ikke noe med det lille vi ser til det i denne filmen.

Det er også faktisk den eneste hovedrollen jeg har sett Jennifer Garner i, men hun er jo bare helt herlig i 13 Going On 30! Hun får i alle fall til den naïve 13 åringen som er inne i kroppen til en 30-åring til fingerspissene. Og selvom Mark Ruffalo i grunn gir ganske stive fremføringer i det jeg har sett han i, så kan jeg bare ikke unngå å like han.

 

En ting jeg alltid har lurt på, hvorfor i all verden har hun lyst til å være 30? Når hun kan være 20, 25 etc? Men det er vel kanskje sånn mange tenåringer har det, at man ønsker å bli voksen fort, og når man først har blitt voksen så vil man bli ung igjen. Og så hadde det nok mye å si for historien at hun måtte være akkurat 30. Men moralen i historien er uansett det vi allerede vet, at man skal nyte den alderen man er, for det kommer jo aldri tilbake igjen.

 

(weheartit.com)

(weheartit.com)

Noe som er prikken over I-en i filmen er musikken! Jeg elsker 80-talls musikk, det er der man finner de fleste av mine favoritt sanger. Og 13 Going On 30 har et fantastisk soundtrack med nesten bare herlige 80-talls låter. Det er uten tvil en av mine favoritt soundtracks!

Da filmen ble utgitt gjorde den det relativt bra på kino, men hadde stor konkurranse fra Mean Girls. Men 13 Going On 30 gjorde det stort da den ble utgitt på DVD noen måneder senere, og var en av de mest solgte DVDene i 2004. Filmen fikk også for det meste bra anmeldelser av kritikerne.

 

13 Going On 30 er en utrolig søt film, og det er nettopp det som gjør den til en av mine feel-good filmer. Den er jo en typisk chick-flick, men for min del kan jeg ikke få sett nok av de! Dette er uten tvil en både morsom og søt film, som faller i smak hos de som setter pris på slike filmer.

 

 

Har du sett 13 Going On 30?

Legg igjen en kommentar

