Bok vs. Film: Water for Elephants

I helga leste jeg ferdig boka Water for Elephants, som filmen ved samme navn er basert på. Leste den kun på èn uke, for jeg levde meg utrolig mye inn i den og greide så vidt å legge den fra meg! Jeg har aldri vært noen særlig lesehest, og de fleste bøkene i min bokhylle er bøker som filmer er basert på, og kun èn av de leste jeg før jeg så filmen. Så når jeg kom ut fra kinosalen etter å ha sett Water for Elephants visste jeg dette måtte bli den neste boka jeg skulle lese, elsket filmen så utrolig mye og gleder meg til å se den igjen. Så i mellomtiden tenkte jeg å lese boken, og jeg elsket den absolutt like mye!

 

Water for Elephants handler om Jacob Jankowski og hans minner fra sommeren 1931. Etter at foreldrene hans dør i en bilulykke greier han ikke å fullføre veterinærstudiene, og finner seg selv i å bli hjemløs uten å eie nåla i veggen. Ved en tilfeldighet hopper han på et passerende tog som viser seg å være toget til sirkuset Benzini Brothers Most Spectacular Show On Earth. Han blir ansatt som sirkusets veterinær, og hjelper til med å trene opp elefanten Rosie sammen med et av sirkusets store stjerner, Marlena. Det oppstår søte toner mellom de to, men Marlena er allerede gift med den fryktløse dyretreneren August.

 

(weheartit.com)

I begynnelsen var boka litt treg, og de første 50 sidene eller noe gikk litt sakte og var smålig vanskelig å følge med på. Men etter dette tok det virkelig av og jeg levde meg utrolig godt inn i boka! Grunnen til dette var kanskje fordi jeg allerede hadde sett historien på film, og jeg tror det hjelper for å leve seg inn i en bok.

(weheartit.com)

Det var heller ikke så mye forandringer fra bok til film. Frem til 2/3 av boka var historien omtrent akkurat det samme som i filmen, og det var som jeg så den for meg! Synes de som gjorde om denne prisvinnende romanen om til en film, gjorde en fantastisk jobb! Det er jo så ofte man klager på at en bok som blir til film blir helt ødelagt, brutt opp og ikke er som man så for seg. Men det tror jeg ikke mange kan si om Water for Elephants! Den største forskjellen må være karakteren Uncle Al i boka som er den onde eieren av sirkuset som ikke har noe i mot å skade både dyr og mennesker for å få viljen sin, rettferdighet eller rett og slett for å spare penger. I filmen er ikke Uncle Al med, men film-August er en blanding av karakterene Uncle Al og bok-August.

Merket også en forskjell på karakteren Marlena, likte henne utrolig mye bedre i boka! Hun virket mer vennlig, skjør, men fortsatt sterk. Mens Reese Witherspoon sin fremførelse var kald og ikke min favoritt fra henne, selvom hun er en av mine favorittskuespillere.

Bortsett fra dette så var det noen små ting som var annerledes, men som ikke hadde så veldig stor betydning for historien. Slutten var jo den samme uansett.

(weheartit.com)

En ting som ikke var min favoritt i boka var at omtrent hvert femte kapittel eller noe var man tilbake i nåtiden og Jacob som en gammel mann og bor på gamlehjem. Synes disse delene av boka var ganske deprimerende, han ble fremstilt som gretten, sur og deprimert over å ha blitt gammel. Det siste kapittelet i boka var den delen av filmen som var fra nåtiden, da «eldre» Jacob sitter og forteller til sjefen på et sirkus om livet sitt fra Benzini Bros. Helt greit at de gjorde dette med filmen i alle fall, for det var irriterende at historien ofte ble brytt og man var tilbake i nåtiden.

(weheartit.com)

Ellers er det egentlig ikke noe annet å si, har jo allerede sagt at jeg elsket boken! Synes den var utrolig spennende, gripende, trist, romantisk, og morsom. Det er en bok som er vanskelig å legge fra seg, og absolutt til å anbefale! Det er ikke noe snakk om å velge mellom enten boken eller filmen, begge er så fantastiske at man bare må få med seg begge!

 

(weheartit.com)

Har du lest Water for Elephants?

Legg igjen en kommentar

