Bok vs. Film: Something Borrowed

Fant denne boken helt random en gang innom bokhandelen, og tenkte dette var en typisk jente-bok som jeg liker. Tanken slo meg ikke en gang at en av filmene jeg hadde lyst til å se på kino i sommer, er basert nettopp på denne boken! Så etter jeg var ferdig med boken så jeg på filmen, så da er det naturlig med en Bok vs. Film!

(Og det blir selvfølgelig noen små spoilere her og der)

Something Borrowed handler om 30 år gamle, single Rachel som alltid har delt det meste med sin bestevenn gjennom hele livet, Darcy. Men etter en litt deprimerende 30-års fest, med litt for mye alkohol, bryter Rachel den største vennskapskoden av alle, og ender kvelden sammen med Darcy’s forlovede Dex. I etterkant oppstår det følelser mellom de to, og da dukker selvfølgelig spørsmålet opp om hva som er viktigst, et livslangt vennskap eller ekte kjærlighet?

 


Når man leser plottet er det kanskje vanskelig å forestille seg at man kan komme til å «heie» eller «holde» med hovedpersonen Rachel, når hun gjør noe så lavmålt. Men bestevenninnen Darcy er ikke det som kan kalles akkurat den beste vennen en person kan ha. Hun er både egoistisk, arrogant, materialistisk, og tenker kun på seg selv. En fæl person tvers igjennom, og synes faktisk Kate Hudson spilte henne til punkt og prikke! Det eneste som er forskjellen fra bok-Darcy til film-Darcy er nok at i boken blir hun fremstilt som å være så utrolig pen, den peneste personen som noen gang har satt fot på jorda, en som får tiden til å stå stille når hun entrer et rom. Kan ikke akkurat si det om Kate Hudson, som er vel en like «plain-Jane» som Ginnifer Goodwin som spiller Rachel.

I boken var det en ganske stor gjeng med venner og karakterer, men de fleste av disse ble fjernet fra filmen. Men er glad for at de valgte å blande inn noen av vennene om til karakteren Ethan, som i hele boken bor i London, og kun dukker opp under noen telefonsamtaler. John Krasinski som Ethan er med i store deler av filmen, og var faktisk den eneste som fikk meg til å le, og uten tvil det beste med hele filmen!

En person som ble ganske så totalt forandret fra boken til filmen er Marcus, bestevennen til Dex. I boken er Rachel og Marcus på noen dater, men dette er fullstendig utelukket i filmen. I filmen er forresten Marcus den ekleste personen jeg har sett på lenge, mens i boken er han en kul, laid-back fyr. Hva skjedde der liksom?

 

Gjennom hele boken satt jeg og var ganske sint på alle karakterene jeg leste om. Spesielt de tre hovedpersonene Rachel, Darcy og Dex. Dette er tre personer som alle gjør forferdelige ting mot hverandre, og moral er absolutt et stort tema gjennom hele boken. Men av en eller annen grunn greide jeg bare ikke å legge fra meg boka, og ble virkelig slukt inn i denne verdenen! Tror aldri jeg har funnet en karakter som jeg har følt har vært ganske så lik meg selv (bortsett fra affære-greiene, selvfølgelig), men kjente meg selv igjen i Rachel. Det var nok en grunn til at jeg ble såpass oppslukt. Språket var også veldig enkelt, men det eneste jeg ikke var svært begeistra for er måten Emily Giffin skriver på. Setningene fikk det ofte til å virke som om jeg satt å leste et manus. Korte, men konkrete setninger.

Da boken ble utgitt i 2005 lå den på flere best-seller lister, inkludert New York Times Best Seller List, og filmrettighetene ble etterhvert kjøpt av Hillary Swank. Som sagt kom filmen ut i år, men jeg har dessverre ikke like fine ord å si om filmen…

Boken er ganske lang, og går over lengre tid, så lurte virkelig på hvordan den ville bli gjort om til storskjermen. Den hadde virkelig potensiale, men for å si det kort, det må være en av de dårligste filmene jeg har sett på lenge! Boken var en ganske bra bok, så det skulle absolutt vært mulig å få til en høyere kvalitet på filmen! Jeg har egentlig kun et ord å si: cheesy. Filmen var cheesy tvers igjennom, hvis man hadde slått opp cheesy i ordboka hadde denne filmen stått som forklaring.

Det er egentlig ingenting som kunne reddet filmen, det verste var klippingen og regisseringen, og når man faktisk legger merke til at det er dårlig, da må det være dårlig! Jeg har bare et tips, styr unna filmen! Jeg er en som pleier å se på filmer, for så å lese bøkene, men er glad jeg leste denne boka før jeg så filmen, for jeg hadde aldri i verden lest boka etter å ha sett filmen! Something Borrowed funket absolutt mye bedre som bok enn som film, så da er i alle fall det avklart!


 

Har du lest eller sett Something Borrowed?

Legg igjen en kommentar

