Bok: The Carrie Diaries

Jeg hadde hørt en del om denne boken, og som en stor Sex and the City fan kunne jeg ikke dy meg!

 

The Carrie Diaries handler om unge Carrie Bradshaw før hun ble et ikon på TV-skjermen. Som 17-åring i den lille byen Castlebury i Connecticut lever Carrie et helt vanlig tenåringsliv med de vanlige problemene: gutter, venner, familie, dop, sex, og spørsmål om fremtiden. Men mens hun finner ut av hvem som er sine virkelige venner vet Carrie at hun vil noe mer med livet sitt, og drømmer om å skrive i storbyen!

 

(weheartit.com)

 

Det tok litt tid å bli vant til alt når jeg først begynte å lese boken, for man må ta alt med en klype salt med hensyn til hvordan Carrie fremsto i TV-serien, og det lille bakhistorien vi fikk der. For hvis jeg husker riktig stemmer ingenting overens med hva som ble fortalt i SATC, bortsett fra at hun var fra Connecticut (som også forfatteren Candace Bushnell er). I boken bor hun sammen med faren sin (i TV-serien forlot han familien da Carrie var baby), moren er død, og hun er den eldste av tre søstre. Personligheten er vel kanskje det samme, men for å være ærlig så syntes jeg ikke TVCarrie hadde noe særlig personlighet, og hun var min minst favoritt karakter! Det eneste som definerer TVCarrie er sko, mote og skriving. I boken er hun i alle fall engasjert i å skrive, men hennes motesans kommer ikke frem, men jeg antar at det utvikler seg når hun endelig flytter til storbyen New York!

 

 


(weheartit.com)

 

Synes egentlig boken var litt forvirrende å lese. Carrie har en stor vennegjeng, og en gjeng med mindre vennlige fjes. Det blir liksom alt for mange karakterer, og personlighetene blir veldig lite fremstilt, noe som jeg synes gjorde det vanskelig å følge med og «leve» meg inn i det jeg leste. Synes kanskje ikke Candace Bushnell fortjener så utrolig mye ros for måten hun skriver på, fordi jeg synes det mangler så utrolig mye når man leser det. Når jeg leser en bok forventer jeg litt mer beskrivelser av folk og steder, og i tillegg var mange setninger litt rare, som om jeg leste et manusskript.

Historien i seg selv var som å lese en typisk high-school historie, med intriger, krangling, kjæreste-bytting, og opprør. Det beste med hele boken var da den nærmet seg de siste fem sidene og Carrie endelig tar det store steget og flytter til New York City! Og der treffer hun på en av de andre tre jentene vi alle kjenner igjen fra TV-serien, før boken slutter brått! Vil ikke røpe hvem det er, men det fikk meg faktisk til å få lyst til å lese den neste boken i serien, Summer and the City. Har i alle fall mye større forventninger til den!

(weheartit.com)

 

The Carrie Diaries har fått for det meste gode anmeldelser, såpass gode at det for en måned siden ble offentliggjort at The CW, Josh Schwartz og Stephanie Savage går sammen for å lage en TV-serie basert på The Carrie Diaries! Jeg håper de gjør det riktig, for da tror jeg virkelig at jeg kommer til å like serien bedre enn boken. Tror faktisk historien kommer til å passe bedre som en TV-serie enn som en bok, som var både litt tam og kjedelig å komme seg gjennom, men som på den annen side hadde sine lyspunkt til tider.

(weheartit.com)

 

Har du lest The Carrie Diaries?


Legg igjen en kommentar

