Bok: Cast Member Confidential

Da er jeg endelig ferdig med å lese boken jeg begynte på for alt for lenge siden. Ganske nøyaktig en måned, og det var ikke akkurat en veldig lang bok å lese, litt under 300 sider. Jeg er virkelig ikke den som leser så alt for mye, går ikke med mange minuttene i uka, det pleier som oftest å gå helt i glemmeboka. Men anyway, er uansett ferdig med Cast Member Confidential av Chris Mitchell.

 

Jeg skulle jo skrible ned litt om hva jeg syntes om boka. For å si det sånn, jeg hadde forventet noe helt annet. For det første så tok boka for seg kun de som jobbet med eller som karakterene. Hovedpersonen selv er fotograf og blir fort venner med de som spiller de forskjellige karakterene rundt om i Disney World. Det ble aldri nevnt noen andre, College Program ble så vidt nevnt en gang. Og i en setning i boken forvekslet han Norge med Sverige, hvor han sa at på et hvert tidspunkt består Cast Members av halvparten av Sveriges ungdom, kunne i alle fall sagt Skandinavia, svensker er det mildt sagt lite av i Disney World.

En annen ting som gjør at man undrer i det hele tatt om han vet hva han prater om er når han nevner han kjører øst fra Orlando og gjennom Everglades. Hvis du noen gang har sett på et kart av Florida håper jeg du vet hva som er galt med det! Og det var ikke èn gang jeg tvilte sterkt på hans retningssans, men det var utallige ganger det var helt fjernt å lese det.

 

^^ Finn èn feil!

Det eneste som er troverdig i boken, og det er fordi jeg vet det fra egen erfaring, er alle de sinnsyke reglene som er i Disney World, og som alle Cast Members må følge til punkt og prikke til enhver tid. Det føltes heller nesten som om jeg leste i Look boka (som forteller hvordan hårstil man skal ha, sminke osv), og alle reglene jeg måtte lære meg for å jobbe i Disney. Blandet med en veldig tynn handling.

Selve handlingen i boken sentrerte seg rundt hovedpersonen Chris som er i begynnelsen av 30 årene og jobber som fotograf i LA (hvor han er født og oppvokst). Han forlater LA og jobben sin da han får vite at moren har kreft, og rømmer til Disney World hvor han tror han kan komme unna livets problemer. 200 sider senere finner han ut at livets problemer finner deg uansett, og du er i alle fall ikke trygg i Disney World. Det kunne jeg sagt for lenge siden.

Det andre som blir skildret i boka som jeg kjenner meg igjen i fra min Disney opplevelse er selvfølgelig all festingen: sex, drugs & Disney trivia. Og selvfølgelig, Disney er USAs homsehovedstad (bortsett fra kanskje San Fransisco?), så det er ikke overraskende at flertallet av personene i boka lener mot den siden.

Ellers, så vet jeg ikke helt hvor mye jeg ville anbefalt denne boken. Jeg tror det kommer veldig an på om du har, eller ikke har jobbet i Disney før. Og da kommer det også veldig an på hvordan jobb og opplevelse du hadde der. Tror faktisk heller den hadde vært bedre hvis jeg ikke hadde jobbet i Disney før, men var heller interessert i hvordan det er å jobbe der. Du får virkelig innblikk i hvor strengt det er, og hvor lite ungdommen bryr seg om disse reglene, helt til de blir tatt, eller risikerer å bli det. Boken inkluderer nok det meste av reglene du får dyttet ned i halsen på deg, så kanskje boken passer aller best for de som vurderer/skal jobbe i Disney? Blir mindre å sette seg inn i når man kommer ned dit i alle fall!

 

Har du lest Cast Member Confidential?

Legg igjen en kommentar

