Film: The Devil Wears Prada

Jeg elsker The Devil Wears Prada! Så den på kino da den kom ut, og det har vært en av mine favorittfilmer siden. Ikke lenge etter leste jeg boken filmen er inspirert av, og det er uten tvil en av mine favorittbøker. Men synes det er ganske store forskjeller fra boken vs filmen, så kanskje jeg skal lage et innlegg om de mot hverandre en gang.

År: 2006.
Regissør: David Frankel.
Skuespillere: Anne Hathaway, Meryl Streep, Emily Blunt, Adrien Grenier.
Sjanger: Romantisk drama/komedie.
Lengde: 109 minutter.

The Devil Wears Prada handler om Andrea Sachs som flytter til storbyen New York for å prøve lykken som journalist. Hun får overraskende en jobb som assistent til editor-in-chief Miranda Priestly, en av de mest innflytelsesrike og beryktede sjefene innen moteindustrien. Men det er ikke lett å jobbe 24/7 så tett på nådeløse mennesker og modelltynne jenter som aldri spiser uten å merke forandringene på seg selv. Det sies at hvis man merker privatlivet går i oppløsning, er det tid for en promotering, og Andy merker uten tvil at hennes nye jobb går ut over privatlivet, og henne selv.


Selv elsker jeg denne filmen, og kan se den om og om igjen. Vet virkelig ikke hvor mange ganger jeg har sett den, men kommer neppe til å bli lei. Og noe av det beste er alle de vakre antrekkene gjennom hele filmen! Det er kanskje ikke så rart at filmen er nesten som å se på en 100 minutter lang catwalk show, og det er faktisk den filmen i historien som har brukt mest penger på garderoben til karakterene! Kostyme designeren er ingen ringere enn Patricia Field, som har blant annet den moteikoniske TV-serien Sex and the City på repotoaret.

En annen fantastisk ting med filmen, er selvfølgelig Meryl Streep! Ikke rart at hun ble nominert til Oscar for beste kvinnelig hovedrolle, men ble slått av Helen Mirren for rollen i The Queen. Merkelig nok ble Mirren vurdert til å spille rollen som den tyrraniske sjefen. Jeg har også alltid likt Anne Hathaway, og gleder meg til å se henne i den neste Batman filmen!

Boken som filmen er inspirert av heter også The Devil Wears Prada, og er skrevet av Lauren Weisberger. Det er mye som tyder på at rollen Miranda Priestly er basert på Vogue ikonet Anna Wintour, siden Weisberger selv jobbet som hennes assistent. Det gikk mye rykter om Wintour’s meninger om boken og filmen, og det ble tilogmed sagt at alle innenfor motebransjen som hadde noe med filmen å gjøre ville aldri bli sett i Vogue igjen. Kun Valentino «tørte» å gjøre en liten gjesteopptreden (Heidi Klum ble sett i bakgrunn), men disse ryktene har senere blitt benektet.

Filmen gjorde stor suksess på kino, og tjente over $300 millioner. Det er den største filmsuksessen i Hathaway’s karriere, og kun Mamma Mia! av Streep sine utallige filmer som har tjent inn mer.

Selv kan jeg ikke få sagt nok hvor mye jeg elsker denne filmen. Det er jo uten tvil en jentefilm, men det må uansett være en av de beste! Og siden det er noen år siden denne filmen kom ut, håper jeg de fleste har rukket å sett den, ellers så er det bare å sette i gang😉

Har du sett The Devil Wears Prada?

Legg igjen en kommentar

