Film: Cocktail

År: 1988.
Regissør: Roger Donaldson.
Skuespillere: Tom Cruise, Bryan Brown, Elisabeth Shue.
Sjanger: Drama.
Lengde: 104 minutter.

Cocktail handler om Brian Flanagan som kun er ute etter å tjene seg rik. Han prøver lykken på Wall Street, men ender til slutt opp på det lokale universitet og en bartender jobb ved siden av. Han har tydeligvis et skjult talent, for flair bartending som det heter, og vender etterhvert nesen til Jamaica for å tjene enda mer penger, hvor han selvfølgelig forelsker seg i en jente. Men det skal ikke mye til for en ung bartender til å ødelegge et forhold.

Er så lenge siden jeg har sett denne filmen, men det er absolutt en av favoritt filmene mine gjennom tidene. Og det er ikke mange drama filmer på listen min. Filmen vant faktisk Razzie for dårligste film og manus (nominert for dårligste skuespiller og regissør). Det eneste den ble nominert for av merkeverdig prestasjon var sangen Kokomo av The Beach Boys. Det er kanskje ikke så rart at filmen har et av mine favoritt soundtracks noensinne også. Det er så utrolig sommerfølelse over den fra ende til annen, så hvis man er ute etter musikk for å komme i litt sommerfølelse vil jeg anbefale soundtracket til filmen like mye som selve filmen!

Filmen i seg selv er sikkert ikke noe mesterverk, dermed Razzie nominasjonen. Men jeg syntes det er en av de beste filmene fra 80-tallet som ikke inneholder tenåringer eller action. Det får deg til å bli forelsket i enten Tom Cruise (før han ble gæren) eller bartenderyrket. Jeg fikk så lyst til å bli bartender, og ble skikkelig inspirert da jeg så denne filmen første gang for sikkert ti år siden.


Det er en film som vil få deg til å både ønske at du var forelsket, og glad for at du ikke er det. Den kommer til å få deg til å gråte, garantert. Og mest av alt, gir den en skikkelig sommerfølelse. Eller så får du rett og slett bare lyst på en drink.

En film jeg absolutt vil anbefale på en innekveld, gjerne med en fargerik drink i hånden. I alle fall, enten se filmen eller hør på soundtracket. Så vil etterhvert den ene får deg til å få lyst til å se/høre på den andre 😉

Har du sett Cocktail?

Legg igjen en kommentar

