Film: Easy A

År: 2010.
Regissør: Will Gluck.
Skuespillere: Emma Stone, Amanda Bynes, Penn Badgley, Stanley Tucci, Patricia Clarkson, Thomas Haden Church, Lisa Kudrow, Cam Gigandet.
Sjanger:
Komedie.
Lengde: 92 minutter.

Easy A handler om den alminnelige high school jenta Olive, som etter en hvit løgn befinner seg midt i et nett av løgner, det ene verre enn det andre. Hele skolen begynner plutselig å tro hun er lås på tråden, og får penger for sex. Men sannheten er at hun gjør alt dette for å oppbevare det ryktet hun har, for et hvilket som helst rykte er vel bedre enn ingen rykter. Eller er det…?



Jeg må jo først si at jeg kan nok ikke være særlig objektiv når det kommer til slike high school, chick-flick type filmer, for jeg elsker de alle, uansett om de er bra eller dårlig. Men dette må vel være en av de bedre! Jeg lo gjennom hele filmen, og Emma Stone leverer en fortreffelig skuespillerpresentasjon. Hun fortjente den Golden Globe nominasjonen hun fikk, synes jeg i alle fall. Det er flere fantastiske skuespillere med i filmen som Stanley Tucci og Patricia Clarkson som spiller foreldrene til Olive (samt andre kjente fjes som Penn Badgley, Cam Gigandet, Amanda Bynes og Lisa Kudrow). Mange gullkorn i denne filmen altså.

Jeg likte også handlingen og hvordan det var lagt opp veldig godt. Et kreativt manus, med mange referanser til andre filmer jeg elsker. Olive nevner hun skulle ønske livet var en 80-talls film regissert av John Hughes!



Jeg skrev jo at jeg tvilte på at den var like bra som Clueless, men den var jaggu meg ikke langt unna. Den kommer nok om ikke så lenge til å være godt plassert i nærheten av Clueless i DVD samlinga. Hvis det er en film den kan sammenlignes med må det være Mean Girls, men jeg likte Easy A så mye mer. Den er absolutt verdt en titt, og jeg gleder meg allerede til å se den igjen 🙂

Har du sett Easy A?

Legg igjen en kommentar

