Film: Buried

Hadde aldri hørt om denne filmen før jeg ble spurt om å bli med å se den på kino. Så forventningene var ikke så veldig høye. Det er i alle fall ikke en sånn type film jeg pleier å velge for kinokvelder.

År: 2010.
Regissør: Rodrigo Cortès.
Skuespillere: Ryan Reynolds, Robert Paterson, Josè Luis García Pèrez.
Sjanger:
Thriller, drama.
Lengde: 95 minutter.

Buried handler om Paul, som jobber som sjåfør i Irak, og blir angrepet av en gruppe irakere, og han vokner senere opp gravd ned levende i en kiste! Det eneste han har der inne er en mobiltelefon og en lighter, og han prøver å få redde seg selv ut av den klaustrofobiske situasjonen, og den sikre døden.

Jeg føler meg egentlig litt klaustrofobisk etter å ha sett filmen. Tror jammen jeg kanskje hadde litt dårlige drømmer om den i natt også. Det er utentvil en film som får deg til å føle mange følelser, den var ganske gripende. Og selvfølgelig, får den deg til å få klaustrofobi. Det er en film helt ulikt noen annen film jeg har sett, i 1 time og 35 minutter følger vi Ryan Reynolds som spiller amerikaneren Paul innenfra en trang kiste. Kameraet forlater aldri synet av Paul, og vi får aldri se utenfor kisten. Det er selvfølgelig et virkemiddel som får oss til å virkelig føle det samme som Paul, at vi som seer er også låst inne i kisten.

Det var noen øyeblikk hvor jeg tenkte «gud, hvor lenge kan dette fortsette», men helt ærlig, så synes jeg det var en ganske bra film. Personlig er jeg skikkelig begeistra og imponert over hvordan det er mulig å få filmet hele filmen slik den ble filmet. Det så virkelig ut som om det ikke var noe kamera som filmet, for hvordan kunne det være plass til det? Det er også en veldig Hitchcock følelse over det hele, og regissøren Rodrigo Cortès ville nok imponert sjefen sjøl. Og det er utrolig hvordan storylinen faktisk greier å fange et publikum gjennom hele filmen. Ja, det var kanskje innimellom at det ble litt drøyt, men det skjer mer enn man skulle tro inni den lille kisten, kan jeg fortelle deg.

Om Paul overlever eller ikke, får du se selv. Synes det var en fascinerende film, den hadde sine øyeblikk med «omg!», «wtf?», og «lol». Selvom det sikkert er detaljer man kan finne i filmen som ikke kunne skjedd i virkeligheten, så synes jeg det var en bra film, og den får deg til å tenke og føle. Det er jo tross alt det en film skal gjøre 🙂

Har du sett Buried?

Legg igjen en kommentar

