Film: Black Swan

År: 2010
Regissør: Darron Aronofsky.
Skuespillere: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder.
Sjanger: Thriller, drama.
Lengde: 108 minutter.

Black Swan handler om balletdanseren Nina, som er så heldig å blir tildelt hovedrollen i en oppsetning av Svanesjøen. Hun er perfekt til å spille Odette, den skjøre Hvite Svanen, men er ikke helt «der» for å spille den onde  tvillingen den Sorte Svanen. Hun begynner etterhvert å hallusinere idet hun selv forandrer seg til å bli mer og mer lik den Sorte Svanen.

Filmen ble nominert til hele 5 Oscar i 2011 (Cinematography, Directing, Editing, Picture, og Natalie Portman for beste kvinnelige hovedrolle). Det er vanligvis ikke slike filmer jeg pleier å se på, dystre, dramatiske, og grafiske. Den er regisert av Darren Aronofsky, som også regiserte Requiem for A Dream, en film jeg absolutt hater. Var derfor litt skeptisk, samtidig som jeg hadde veldig høye forventninger, pga all den positive kritikken den har fått.

Jeg må jo si, jeg likte denne en million ganger mer enn Requiem for A Dream! Det går vel ikke an å sammenligne filmene, bortsett fra kanskje hallusinasjonene og hvor grafisk de er. Det er utrolig hvordan det er mulig å lage en film så vakker, men samtidig så skremmende. Den er også skremmende vakker, med Natalie Portman og Mila Kunis i hovedrollene, som begge troner som to av de vakreste kvinnene i Hollywood. Kostymene er også utrolige, og det var artig å se hvor mange måter det er å sette sammen de helt alminnelige klærne man trener ballett i. Og for å ikke snakke om kreasjonene til oppsetningen av balletstykke Svanesjøen. Men den vakreste kjolen i hele filmen synes jeg var denne:

Jeg er absolutt ikke den eneste som synes denne kjolen var helt fantastisk, men akkurat nå er det ingen bedre bilder av kjolen enn dette. Kjolen er laget av Rodarte, som var kostyme designeren for filmen.

Ellers så må jeg jo si at det er en ganske…..forstyrrende film. Disturbing. Vet ikke om det er et like godt ord på norsk, men det summerer mye av filmen ganske bra. Det er jo en psykologisk thriller, så man skjønner jo det er en del skremmende hendelser i filmen. Det er noen ganske så grafiske scener, og jeg var rett og slett nødt til å lukke øynene når jeg innså at nå kom det til å skje noe skummelt/ekkelt. Hehe.


Synes filmen var helt fantastisk, og en absolute must-see. Natalie Portman fortjener absolutt den Oscaren hun fikk! Hun er med i hver eneste scene (tror jeg helt sikkert), og man har kun øyene for henne. Og filmen i seg selv var bare rett og slett et mesterverk!


Har du sett Black Swan?

Legg igjen en kommentar

