Film: Shadow of A Doubt

År: 1943.
Regissør: Alfred Hitchcock.
Skuespillere: Teresa Wright, Joseph Cotton, Macdonald Carey, Patricia Collinge.
Sjanger:
Krim, mysterie.
Lengde: 108 minutter.

Filmen handler om tenåringsjenta Charlie som synes hun og familien hennes lever et kjedelig liv i en småby i California, og at ingenting skjer i hverdagen deres. En dag får hun beskjed at hennes kjære onkel Charlie (som hun er oppkalt etter) kommer på besøk, og det endelig skjer noe i huset deres. Hun har et nært forhold til onkelen sin, men oppdager etterhvert at det er noe som ikke stemmer, da familien får er besøk av to detektiver som utgir seg for å være reportere. De er på jakt etter «the Merry-Widow Murderer». Charlie begynner etterhvert å skjønne at dette er onkelen hennes, og hun finner seg i å leve farlig når han finner ut at hun vet mer enn hun burde.

Jeg må si jeg likte filmen ganske godt. Den viste veldig godt hvordan en familie i en småby levde på 40-tallet i USA, og det var ikke spesielt dårlige kår, selvom de uttalte flere ganger at de ikke hadde mye penger. Jeg likte veldig godt karakteren til unge Charlie, Teresa Wright spilte utrolig bra, en skuespiller jeg faktisk aldri har hørt om. Og det er nesten en skam synes jeg, hun har faktisk vunnet en Oscar, og vært nominert til to for beste skuespiller!

Og så må jeg si, at Charlie’s to yngre søsken i filmen, Ann og Roger var helt utrolig søte. De var egentlig noe av det beste med filmen, spesielt Ann med hennes mange gullkorn.

Men det som bærer hele filmen er forholdet mellom unge Charlie og onkel Charlie. De har et spesielt bånd seg i mellom, og unge Charlie sier de er som tvillinger, og at de kan lese hverandres tanker. Og det var kanskje nettopp dette som førte til at hun fant ut mer enn hun burde om onkelen sin.


^^ Onkel Charlie og unge Charlie

Jeg syntes det en bra Hitchcock film, med det spennende klimakset helt på slutten, i typisk Hitchcock stil. Men den var kanskje ikke den mest spennende og dramatiske Hitchcock filmen jeg har sett. I tillegg var den litt forutsigbar, men det var absolutt ingen dårlig film, og i følge Hitchcock selv er dette en av hans favoritt filmer!

Har du sett Shadow of A Doubt?

Legg igjen en kommentar

