Film: Honey I Shrunk the Kids

Enda en filmanmeldelse jeg har glemt å poste! Så denne for en god stund tilbake, og da hadde det sikkert gått 15 år siden sist!

Image3

År: 1989.
Regissør: Joe Johnston.
Skuespillere: Rick Moranis, Matt Frewer, Marcia Strassman, Kristine Sutherland, Thomas Wilson Brown, Jared Rushton, Amy O’Neill, Robert Oliveri.
Sjanger: Eventyr, komedie, familie.
Lengde: 93 minutter.

Honey I Shrunk the Kids handler om familien Szalinski med en forskerfar som overhode, som har lagd en krympemaskin. Ved et uhell blir hans to barn og de to naboungene krympet til størrelsen mindre enn en maur. Da de ved enda et uhell blir plassert i søpla ved fortauskanten må de trosse mye man ikke kunne ane seg da de må komme seg gjennom hagen til Szalinski familien for å prøve å bli oppdaget for å blir forstørret tilbake.

Image4

Image8

Så denne filmen for hundre år siden, sånn omtrent, og hadde lyst til å se den igjen. Kjøpte en samleboks med alle tre filmene, og begynte selvfølgelig på denne som er den første. Og den tok meg med tilbake til barndommen, men mest av alt tilbake til Disney! Filmen er inspirasjonen til den ene attraksjonen i parken jeg jobbet i, som er en 3D film hvor publikum blir krympet som barna i filmen. I en av de andre Disney parkene er det også en slags lekeplass som ser ut som hagen i filmen, som gjør så det føles ut som man er transportert inn i Szalinski hagen!

Image11

Image7

Filmen hadde sin start da Walt Disney Pictures hadde fått det for seg at de ville lage en film som tok for seg noe på miniatyrstørrelse, og det endte til slutt med plottet i denne filmen. Tittelen på filmen ble også byttet ut utallige ganger under produksjonen, og het aller først Teenie Weenies, før den gikk gjennom flere navnbytte før det endelig falt på Honey, I Shrunk the Kids, en setning sagt av Rick Moranis i filmen.

Image9

Image12

Da filmen ble utgitt gjorde den det bra på kino og ble den 7. mest sette kinofilmen på verdensbasis i 1989. Kritikerne var også svært positive, og ga den til slutt 74% på rottentomatoes.com. Sukessen til filmen ga den to oppfølgere som jeg skal få sett etterhvert, Honey I Blew Up the Kid og Honey We Shrunk Ourselves.

Image16

Image15

Honey I Shrunk the Kids er en morsom film, men som var mer skummel enn jeg kunne huske. Syntes nesten noen av scenene var både for skumle og for triste, men Disney ville ikke lage en ren barnefilm, men en som kunne appellere til alle aldre, og det tror jeg de greide. Animasjonene i filmen var helt latterlig dårlig, men det er kanskje unnskyldt med tanke på at den ble lagd for 24 år siden. Syntes også at det kunne vært mer av moromannen Rick Moranis i filmen, for har alltid likt han. Det var i alle fall en film med lett underholdning som er en perfekt familiefilm.

Image6
(Alle bildene er © Walt Disney Pictures)

Har du sett Honey I Shrunk the Kids?

5 tanker om “Film: Honey I Shrunk the Kids

  1. Ja,jeg har sett den. Er en av mine favoritter med herr Moranis. Liker for øvrig alle «Honey, I shrunk the …»-filmene, og så er jeg veldig glad i «Honey, I shrunk the Audience». ^^

    sv: Flink pike. Og det fungerer virkelig. Tar knekken på snus også. 🙂
    Aha, ja, nei, hun er ikke noe for meg. Og ja, er nok like greit å bare holde seg unna, men jeg kan love deg at det har blitt mye film de siste to nettene. Usunt, siden jeg skulle sove, ikke sitte oppe til halv fem hver natt for å glo på halvbra til dårlige filmer fra forrige årtusen. 😛

Legg igjen en kommentar